Rotterdam gaat verder, Rotterdam gaat door. Niet alleen met al die handen uit de mouwen en het poetsen, maar ook in persoonlijke ambitie. Het calimero-gedrag wordt afgestraft, de trots wordt aangesproken. Rotterdam, waar leg dat dan is nu echt voorbij. Move over, I ‘m next. Dat is de stad van nu, met trots, moed maar ook kennis, allure en grootstedelijke flair. Een flair die de bewoners vleugels moet gaan geven om doelbewust te bouwen aan de toekomst. 

JOUW ROTTERDAM

Het Rotterdams Beeldfonds en OPEN Rotterdam, powered by Rotterdam Make it Happen zochten de afgelopen periode vijf professionele regisseurs, acteurs of filmmakers die de stad met ambitie en allure kunnen vastleggen. De vijf beeldmakers werden geselecteerd op basis van een gestructureerd projectvoorstel door een curatorenteam bestaande uit Hesdy Lonwijk (regisseur), Elfie Tromp (columnist, schrijfster) en Astrid Jonker (Port of Rotterdam) onder leiding van Celeste Boddaert (hoofdredacteur OPEN Rotterdam).

Move Over, I’m Next is het thema van de vierde opdracht van het Rotterdams Beeldfonds waarbij nu de overstap naar bewegend beeld wordt gemaakt. De makers kregen tot januari 2020 de tijd om hun 1-minutes te  maken. Op dinsdag 14 januari 2020 gingen de films tijdens het Rotterdams Open Doek in LantarenVenster in première. In deze showcase presenteren we de vijf verschillende one-minutes.

LEVENSLOOP

Loes Korten en Merijn van den Brand hebben een prachtig maar moeilijk concept uitgekozen: “We gaan een levensloop van Rotterdammers laten zien via verschillende mensen. Dus het begint bij een pasgeboren baby tot aan een hoogbejaarde en alles wat daar tussenin zit.” Het worden twintig portretjes in één minuut, waardoor elk persoon zo’n drie seconden in beeld komt.  Loes en Merijn hebben getracht zoveel mogelijk verschillende typen Rotterdammers in beeld te brengen.

BLADE RUNNER

Toen Brian den Hartog voor het eerst in Rotterdam kwam wonen deed de stad en architectuur hem erg denken aan de sciencefictionfilm Blade Runner, van Ridley Scott.  ” Misschien een beetje dystopisch, maar ik hou wel van die unheimische sferen die aan de ene kant een beetje beangstigend zijn, maar me aan de andere kant ook heel erg triggeren.’’, aldus Brian. Hij liet zich door deze sferen inspireren tot het maken van zijn video voor het project Move Over I’m Next. In zijn video gaat Brian op zoek naar de structuren van de stad, die vergborgen liggen in de architectuur, de havens en het lijnenspel van de stad. Door het filmen van deze plekken en de mensen die zich door deze plekken voortbewegen wil hij een video maken waarin mens en stad als het ware samensmelten.

ROTTERDAMSE NATUUR

In één minuut video gaat Conny Beneden voor Move Over I’m Next op zoek naar de natuur in het stadse; nijlgansen die poseren voor de camera, lieveheersbeestjes die paraderen over een takje. Maar alles met een link naar het Rotterdamse, door bijvoorbeeld de Erasmusbrug op de achtergrond te filmen, of een ander herkenbaar stads element in beeld te brengen. Het valt nog niet mee volgens Conny om de ideale plaatjes te schieten. ,,Ik merk toch elke keer dat het een kwestie is van vertragen. De natuur laat zich niet afdwingen. Maar als je zelf vertraagt, dan dienen de situaties zich vanzelf aan.’’, aldus Conny.

FERVOUR

Huub Verburg heeft iets met passie. Misschien omdat hij zelf passievol met film bezig is, of misschien is het omdat Rotterdam barst van de mensen met passie. In ieder geval is het de insteek van zijn video: het in beeld brengen van vier Rotterdammers die elk op hun eigen manier iets met passie doen. Deze passie vangt hij in het woord: FERVOUR.

ROTTERDAMSE GESCHIEDENIS

Het beroemde standbeeld van Zadkine, ‘De Verwoeste Stad’, speelt een belangrijke rol in de video van Erico Smit. De video gaat voornamelijk over tijd. ” Het gaat vooral over tijd, wat wij doen met tijd, wat wij doen met kennis, wat wij doen met de geschiedenis en wat voor effect dat heeft op hoe wij nu in Rotterdam zijn en hoe het is geworden.’’, aldus Erico.

VIJF UNIEKE VIDEO’S

De beeldmakers hebben samen voor zestig unieke beelden gezorgd die een verrijking zijn op het al bestaande beeld over Rotterdam. De vijf beelden zijn onderaan de pagina te downloaden en mogen twee jaar lang worden gebruikt onder de voorwaarden die geldend zijn op de Rotterdam Branding Toolkit.

Mijn selectie