Nergens in Europa varen watertaxi's zoals in Rotterdam. Een vraagafhankelijk vervoersnetwerk van twintig boten die op afroep van A naar B varen is uniek. Watertaxi Rotterdam, met meer dan vijftig eigen aanlegplaatsen in de stad, is al 27 jaar een symbool van de stad Rotterdam en de Rotterdamse haven. Om door te ontwikkelen op het gebied van digitalisering is Watertaxi Rotterdam de samenwerking aangegaan met Flying Fish, een bedrijf dat zich richt op maritieme innovatie. Flying Fish maakt gebruik van de experimentele ruimte die Rotterdam biedt. De broers Gerben Schonebaum en Johan Schonebaum, medeoprichters van de Delftse start-up Flying Fish, werken aan een digitaal watertaxinetwerk. Ook is het doel om in 2022 een watertaxi op waterstof te laten varen.
Flying Fish bestaat uit een team van achttien jonge technische breinen die de wereld duurzamer willen maken. Johan: ‘De combinatie van jarenlange ervaring van
Watertaxi Rotterdam en onze frisse blik werkt perfect om een digitaal watertaxinetwerk op te zetten en boten zuiniger te laten varen. Het moet onder meer leiden tot een eigen watertaxi-app, die het gebruiksgemak en de efficiëntie van vervoer over water voor passagiers vergroot. Onze ambitie is alle watertaxi’s zonder uitstoot laten varen. Maar de stap van een door diesel aangedreven boot naar een watertaxi die helemaal elektrisch vaart is groot. Daarom willen we eerst de huidige vloot efficiënter inzetten door het toepassen van slimme automatisering. Op dit moment werkt Watertaxi Rotterdam als volgt. Via de centrale en de website komen boekingen binnen voor ritten. De software-omgeving waarin ritten worden ingepland, bestaat al. Maar nu gaan we een stap verder: Het is de bedoeling dat het systeem de ritten inplant. Door de enorme groei van het aantal passagiers in Rotterdam is het simpelweg niet meer bij te benen voor de watertaxi-centralisten. Hun rol verandert. Automatisering is er niet om medewerkers te vervangen, maar om ze te ondersteunen.’
Sensormodule
De
digitalisering van de dienstverlening bestaat uit twee onderdelen waar de broers op dit moment aan werken. Gerben: ‘Ten eerste ontwikkelen we algoritmes die de vraag van klanten afstemt op de planning. Als ik nu van de Euromast naar het SS Rotterdam wil en iemand anders belt twee minuten later met dezelfde vraag, moeten de algoritmes zo ontwikkeld zijn dat er niet twee boten worden gestuurd, maar een boot waar we samen in kunnen zitten. Dit klinkt niet zo ingewikkeld. Maar op een drukke dag worden duizenden mensen vervoerd door Watertaxi Rotterdam. Dan is het onmogelijk voor een centralist om overzicht te houden. De algoritmes moeten hierbij helpen. Ten tweede moet je als centralist weten waar de boten precies zijn, waar ze naartoe gaan en hoeveel mensen er aan boord zijn. Deze informatie bundelen we overzichtelijk in een door ons ontwikkeld sensormodule, die de komende tijd in alle boten geplaatst wordt. Alle informatie van de boten komt vervolgens bij ons binnen in een groot systeem. Op het moment dat klanten de watertaxi bestellen, maakt het systeem de juiste, slimme keuze. We zien daarnaast ook hoeveel uitstoot de boten produceren bij een bepaalde snelheid. Zo kan een schipper, wanneer hij geen klanten meer heeft en terugvaart naar het hoofdkantoor, ervoor kiezen om rustig terug te varen in plaats van vol gas. Door dit soort kleine veranderingen minimaliseren we het verbruik van diesel en leveren we een bijdrage aan het verduurzamen van de Rotterdamse regio.’
Experimentele ruimte
Flying Fish maakt gebruik van de experimentele ruimte die Rotterdam biedt. Benieuwd hoe? Lees dan deze showcase verder op de
website van
Rotterdam Maritime Capital of Europe.