Het Rotterdamse bedrijf Tambr, gespecialiseerd in sonic branding, zag door de corona maatregelen veel musici en componisten thuis zitten. ‘’ Terwijl ze juist in deze tijd iets kunnen bieden, muziek is verbindend,’’ aldus Niels de Jong van Tambr. Samen met zijn collega Willemijn van Hussen initieerde hij het project Soundtrack010. Het DNA van Rotterdam gevat in één compositie, gemaakt door meer dan 30 Rotterdamse artiesten.

Een plek in de Rotterdam Branding Toolkit

De Rotterdam Branding Toolkit is goed gevuld met prachtige foto’s en video’s die ter positieve promotie van de stad kunnen worden ingezet. Soundtrack010 en de bijhorende muziekfragmenten kunnen vanaf maandag ook worden gedownload vanaf de Rotterdam Branding Toolkit. Hiermee is Rotterdam wereldwijd de eerste metropool die vol overtuiging inzet op muzikale citymarketing. De muziek mag door iedereen gebruikt worden ter promotie van de stad. Een mooi voorbeeld hiervan is het gebruik van de track onder een (muziek) video over de stad.

30 Rotterdamse musici

Door de huidige corona crisis zitten veel freelance musici helaas gedwongen thuis. Maar niets is zo verbindend als muziek. Tambr kwam daarom met het idee om tientallen Rotterdamse musici een bijzonder opdracht te geven: een compositie die de kracht van de stad in muziek vertaalt. En die ook ná de crisis nog een rol van betekenis heeft. ‘’Door hen juist nu deze opdracht te bieden, steunen wij de culturele sector, brengen we een positief geluid en geven we de stad een bruikbare geluidsidentiteit’’ zegt Willemijn.

De geluiden van de wereldstad in één track

Componist Alexander van Popta baseerde zijn compositie op ingezonden geluiden uit de stad, zoals bijvoorbeeld de metro en heipalen. Dit resulteerde in een blijvend muzikaal cadeau aan de stad. Benieuwd naar de totstandkoming van Soundtrack010? Bekijk het artikel dat eerder verscheen op www.rotterdamzetdoor.nl Bekijk de videoclip passend bij Soundtrack010 gemaakt door Exosphere hier:
logo Rotterdam Partners

Rotterdam Partners

Mijn selectie