De mediabank is een online platform dat wordt ontwikkeld en beheerd door de merkalliantie Rotterdam. Make it Happen.
De alliantiepartners van Rotterdam. Make it Happen. zijn de founding partners: Gemeente Rotterdam, Rotterdam Partners, Havenbedrijf Rotterdam, Erasmus Universiteit Rotterdam, Rotterdam Festivals, Rotterdam Topsport en Erasmus MC.
Merkpartners zijn andere voorname, sterke Rotterdamse bedrijven, iconische evenementen of organisaties die zich aan Rotterdam. Make it Happen. verbinden. en ook het merk Rotterdam wereldwijd uitstralen.
Daarnaast kan incidenteel het gebruik van het Rotterdam. Make it Happen. logo worden toegekend aan specifieke organisaties, voor een bepaalde tijd. Dan spreken we van een ‘Merkfan’. Wijzigingen in deze structuur worden via de Rotterdam. Make it Happen. website gecommuniceerd.
Het doel van de mediabank is het ter beschikking stellen van foto-, video en andere materialen voor gebruik in uitingen ter promotie van Rotterdam.
Nee. Hoewel de mediabank beelden op een plek verzameld heeft staan die door derden geselecteerd en gedownload kunnen worden, is de mediabank geen foto stockbureau. Beelden worden door Rotterdam. Make it Happen. dan ook niet verkocht.
Nee. Er zijn geen kosten verbonden aan het gebruik van materialen van de mediabank, zo lang dit gebeurt volgens de voorwaarden. Voor gebruik buiten deze voorwaarden, of als u vragen heeft over specifieke vormen van gebruik, bent u zelf verantwoordelijk voor het opnemen van contact met de fotograaf/rechthebbende. Het kan zijn dat u dan onderling een vergoeding overeenkomt. De merkalliantie is hierbij geen partij.
Dan is het beeld niet (meer) beschikbaar. Ziet u soortgelijke beelden op de mediabank, dan kunt u zelf contact opnemen met de fotograaf/rechthebbende om te vragen of hij/zij u verder kan helpen. De merkalliantie is hierbij geen partij.
Nee, dat mag niet. Door materialen te downloaden heeft u het recht deze materialen zelf te gebruiken volgens de voorwaarden van de mediabank. U mag deze niet doorgeven aan anderen.
Daarmee bedoelen wij commercials, advertenties, acties e.d. die gericht zijn op de verkoop van een specifiek product of een specifieke dienst.
Voorbeeld toegestaan promotioneel gebruik: het gebruik van een foto in een artikel over Rotterdam in een corporate magazine van bv. een woningcorporatie, een hotel of een organisator op een de corporate website, in een brochure of (e-)nieuwsbrief.
Voorbeeld niet toegestane directe product- of dienstaanprijzing: het gebruik van een foto door bv. een woningcorporatie, een hotel of een organisator in een advertentie, advertorial, commercial of projectbrochure, die als doel heeft een huis, bouwproject (woningcorporatie), kamers, overnachtingen of arrangementen (hotel) of reizen, feesten, arrangementen, tickets (organisator) aan te prijzen of te verkopen.
Voorbeeld niet toegestane merchandising: het gebruik van een foto op bijvoorbeeld een t-shirt, mok, vlag, kalender of ander product dat vrij gekocht kan worden.
Hieronder fictieve voorbeelden ter verduidelijking:

Dan dient u zelf contact op te nemen met de betreffende foto-/videograaf of rechthebbende. Bij alle foto- en videomaterialen wordt de naam daarvan bij het betreffende materiaal vermeld. U kunt dan in onderlinge afstemming andere vormen van gebruik overeenkomen, eventueel tegen betaling. De merkalliantie is hierbij geen partij.
Dan kunt u een mail sturen naar larissa@rotterdammakeithappen.nl Geef hierbij s.v.p. duidelijk aan om wat voor materialen het gaat, of u producent/eigenaar van deze materialen bent (wij kunnen geen materialen aannemen en/of op de mediabank doorplaatsen als u daarvan niet de producent/eigenaar/rechthebbende bent), dat u akkoord gaat met het mogelijke doorplaatsen van de materialen tegen de heersende voorwaarden van de mediabank, en sluit s.v.p. in ieder geval goede, duidelijke voorbeelden van de materialen. Wij zullen dan beoordelen of de materialen in aanmerking komen voor plaatsing op de mediabank en zullen hierover naar u terug berichten.
Neemt u s.v.p. contact met ons op via larissa@rotterdammakeithappen.nl, stel duidelijk om welke materialen het gaat en waarom deze volgens u ten onrechte op de mediabank staan. Wij zullen dan zo spoedig mogelijk contact met u opnemen.
Wij hebben er alles aan gedaan om alle namen van fotografen/videografen/rechthebbenden correct bij de materialen te vermelden. Als u meent dat hier een fout is opgetreden, meld dit dan via larissa@rotterdammakeithappen.nl. Wij streven ernaar eventuele onjuistheden of onvolledigheden snel te corrigeren en u erover terug te berichten.
Op de mediabank staat die naam vermeld bij het betreffende object (foto- of videomateriaal). Daarnaast staat de naam ook in de bestandsnaam van het object dat u download, meestal tussen ‘underscores’ ( _ ). Bent u alsnog onzeker of u de juiste naam heeft? Neem dan contact op via larissa@rotterdammakeithappen.nl.
Hoe zit het met rechten en met aansprakelijkheid bij onjuist/onrechtmatig gebruik van de materialen?
Op zowel de materialen op mediabank, als het daarop/daarin getoonde, kunnen rechten rusten. Denk aan auteursrecht maker foto, portretrecht/recht op privacy geportretteerde, recht van de maker van afgebeeld kunstwerk/architectonisch object e.d. De gebruiker is zelf verantwoordelijk voor juist gebruik van de materialen. Denk hierbij o.a. aan het de voorwaarden aangaande niet wijzigen/croppen, het niet gebruiken voor ideële boodschappen, het niet gebruiken voor reclame, commercials, merchandising en andere vormen/uitingen met als doel directe product-of dienstaanprijzing.
Bij iedere vorm van onjuist en/of niet toegestaan gebruik is de gebruiker aansprakelijk voor eventuele aanspraak door derden in verband met auteursrechten, portretrechten, intellectuele eigendomsrechten, schendingen van persoonlijke levenssfeer en andere vormen van schade die optreden door het onjuiste/onrechtmatige gebruik. De merkalliantie is niet aansprakelijk voor deze schade en is geen partij in (de afhandeling van) dergelijke situaties.
Stuur ons uw vraag via larissa@rotterdammakeithappen.nl. Wij zullen daarop zo spoedig mogelijk naar u reageren.