De Rotterdam. Make It Happen. merkalliantie is de netwerkorganisatie voor gezichtsbepalende merken in de stad. Zeven iconische merken zijn de officiële alliantiepartners: Gemeente Rotterdam, Havenbedrijf Rotterdam, Erasmus MC, Erasmus Universiteit Rotterdam, Rotterdam Topsport, Rotterdam Festivals en Rotterdam Partners. Het partnerschap is vastgelegd in een convenant. Deze organisaties bereiken en bedienen alle doelgroepen van de stad.​

De alliantiepartners stellen zich tot doel dat zij door middel van samenwerking en samenhang in (branding, marketing en communicatie) activiteiten bouwen aan een sterk imago en appellerend merkbeeld van Rotterdam.

De samenwerking draagt bij aan het benadrukken en het uitdragen van de overkoepelende merkbelofte van Rotterdam, waardoor de merkbeleving van de stad Rotterdam en die van elk van de alliantiepartners positief wordt beïnvloed en versterkt. Het positief beïnvloeden van het internationale imago van stad en partners staat daarbij centraal.​

De alliantiepartners ondersteunen de alliantie financieel en organisatorisch. De merkalliantie bewaakt de toon, stijl en merkbelofte van het stadsmerk en zorgt voor een consistente profilering van Rotterdam in binnen- en buitenland. De alliantiepartners werken nauw samen met drieëndertig andere iconische merken in de stad.

Deze merkpartners en merkfans dragen bij aan het stadsmerk en de vier thema’s. Bovendien zijn zij de voelsprieten voor wat leeft en ontwikkelt in de stad. Op die manier kan de merkalliantie waarborgen dat het imago en beeld en de merkbelofte van Rotterdam gevoed blijft met vernieuwende initiatieven.​

Historie

Havenbedrijf Rotterdam, gemeente Rotterdam, Erasmus Universiteit Rotterdam, Rotterdam Partners, Rotterdam Festivals, Rotterdam Topsport en Erasmus MC zijn 11 jaar geleden een unieke samenwerking aangegaan. Met een gezamenlijk stadsmerk, toon, stijl én merkbelofte werken zij aan de profilering van Rotterdam in binnen- en buitenland.

Sinds de start in 2014 is de merkpositionering van Rotterdam ‘Rotterdam. Make It Happen.’. Deze is gebaseerd op unieke kenmerken waar onze stad om bekend staat en waardoor Rotterdam opvalt. Een energieke stad met een uitgesproken karakter: een stad die nooit hetzelfde is. Rotterdam is dé wederopbouwstad van Nederland. Rotterdam en Rotterdammers gaan altijd sterker door en zullen een experiment eerder opzoeken dan uit de weg gaan. De ‘Make it Happen’ mentaliteit is hier voelbaar en zichtbaar.

Steeds meer mensen, instellingen en bedrijven zijn het stadsmerk gaan omarmen en vormen samen de merkalliantie. Ze geven lading aan het stadsmerk door te innoveren en te ondernemen. Door samen te werken en te verbinden. Door vooruit te lopen op de massa en de nek uit te steken, te durven. Door na te denken over duurzame oplossingen. Door te ontdekken en te doen.

Benieuwd naar onze partners? Bekijk ze hier.

De kracht van samen

De kracht van de merkalliantie zit in samen: alleen ga je sneller, samen kom je verder. Door samenwerking ontstaat er een krachtig beeld van Rotterdam en een inspirerend stadsmerk. Samen zetten we in op internationale, nationale en lokale profilering van de stad bij talent, bedrijven, bezoekers, investeerders, bewoners en studenten.

‘Rotterdam. Make It Happen.’ is naast een merkpositionering ook een statement over samenwerking. Als merkalliantie stimuleren we nieuwe samenwerkingen die leiden tot innovatie. Door het netwerk in zijn kracht te zetten en door partijen samen te brengen die zelf het bewijs vormen voor Rotterdam. Make it Happen. ontstaan er mogelijkheden voor de stad. Door het onderling uitwisselen van expertise en kennis ontstaat er een unieke kruisbestuiving, die rauw mixt met gepolijst en internationaal mixt met de traditionele stedelijke cultuur van de stad. Samen promoten we Rotterdam en geven we lading aan het stadsmerk door te innoveren en te ondernemen. Door te ontdekken, beleven en te doen.

Mijn selectie