Roodkapje heropent haar deuren met Roodkapjes Culturele Supermarkt. De winkel vol kunst heeft iedere vrijdag koopavond.
Na een periode van gedwongen sluiting, heropent de expositieruimte van Roodkapje Rotterdam op vrijdag 29 mei met een Culturele Supermarkt. Net zoals we tegenwoordig gewend zijn in de normale supermarkt, ga je in de rij voor een winkelwagen en loop je de verplichte route zodat je voldoende afstand houdt van de andere klanten. Het verschil is dat je hier geen huishoudelijke producten aanschaft, maar kunst. “We bieden een grote verscheidenheid aan werk en andere producten van 1 tot een paar duizend euro.”, aldus Gerben Willers, artistiek directeur Roodkapje Rotterdam.
Culturele koopavond
Roodkapje Rotterdam is een cultureel platform en ontmoetingsplaats voor jonge kunstenaars en artiesten. “Normaal kun je bij ons terecht voor concerten, exposities of je eet in ons restaurant. Alles staat nu stil. Daarnaast ligt ons programma waarmee we jonge kunstenaars begeleiden momenteel op zijn gat.”, legt Gerben uit. “Ook andere kunstenaars hebben afgezegde opdrachten en lopen hierdoor geld mis in deze periode. Zo hebben we gezamenlijk de Culturele Supermarkt bedacht. Door te winkelen in onze supermarkt steun je jonge makers en de culturele sector.” Iedere vrijdag is er koopavond in Roodkapje’s Culturele Supermarkt.
Kunst shoppen
De supermarkt ligt vol met kunst en andere producten. Van T-shirts tot boekjes en vazen, van 1 tot een paar duizend euro. Gerben: “Je ziet werken die vooruitstrevende kunstenaars in de afgelopen 12 weken hebben gemaakt. En we verkopen de merchandise van Motel Mozaique, een van de eerste festivals die vanwege de Corona maatregelen niet door kon gaan. Denk aan waterflessen en T-shirts.” Roodkapjes populaire restaurant Burgertrut biedt ook producten aan. In het diepvriesvak vind je burger pakketten waarmee je thuis je eigen Burgertrut maaltijd kunt bereiden. “Ook Club-Mate en Fritz Kola staan in de schappen. Dingen die mensen hebben gemist de afgelopen periode.”, vertelt Gerben.
Winkelen op veilige afstand
Als klant reserveer je online een tijdslot voor je shop moment. Met je gereserveerde ticket krijg je een winkelwagen waarmee je de uitgestippelde route door de supermarkt loopt. Gerben: “Er mogen 15 mensen tegelijk de winkel in en iedereen krijgt een half uur de tijd. Net als in IKEA hebben we een vaste route, zodat we de veilige afstand kunnen garanderen.” De tickets voor de koopavond zijn gratis, maar je kunt ook kiezen voor een ticket van 5 of 10 euro. Hiermee steun je Roodkapje. “Dit ticketsysteem hadden we al ontwikkelt, want we willen toegankelijk zijn voor iedereen. Voor andere evenementen of exposities bieden we tickets aan voor 0 en 8 euro. Iedere bezoeker kan dan voor zichzelf bepalen wat op dat moment past.”
Cultuurbeleving op anderhalve meter
Roodkapjes Culturele Supermarkt is een manier om cultuurbeleving in de anderhalve meter maatschappij te ontdekken. “Voor kleine locaties als de onze is het niet mogelijk om evenementen te organiseren waarbij we anderhalve meter kunnen garanderen. De supermarkt is een startpunt om te ontdekken wat nieuwe belevingen zijn op het gebied van cultuur binnen de gestelde richtlijnen.”, zegt Gerben. “Ik hoop dat de collega instellingen in de culturele sector deze periode doorkomen. Ik wil tegen ze zeggen ‘Zet hem op!’”
Tekst: Anne Klapmuts
Foto credits: Lara Arnoldus