De Erasmusbrug bestaat 25 jaar! We nemen je mee naar 25 memorabele momenten waarop ‘de Zwaan’ het stralende middelpunt was. Van de aankomst in haar thuishaven, de opening door koningin Beatrix tot de lichtshow tijdens het Eurovisiesongfestival.
Spektakel op de Nieuwe Maas! Op 13 april 1996 bereikte de pyloon van de Erasmusbrug, onder belangstelling van tienduizend toeschouwers en begeleid door vele schepen, haar thuishaven in Rotterdam. De pyloon werd in Vlissingen samengesteld en per schip vervoerd naar Rozenburg. Hier zette één van ’s werelds grootste kraanschepen de pyloon op een achterligger en bracht haar naar de plaats waar ze kon worden gemonteerd.
Riek Bakker:
“Niemand wilde die brug. Niemand! De politiek niet, de ambtenaren niet, de bewoners op Noord niet, op Zuid niet. Zuid kwam nooit op Noord, Noord negeerde Zuid. De havenbaronnen zagen de Nieuwe Maas als hun snelweg te water, een heiligdom waarvan alleen hun schepen gebruik mochten maken. De Erasmusbrug is nu een icoon, maar toen zag niemand er brood in.’’
Op Koningsdag 2015 onderscheidde burgemeester Aboutaleb Riek Bakker met Ridder in de orde van de Nederlandse Leeuw, met als motivatie: ‘Zonder u, mevrouw Bakker, waren de Kop van Zuid en de Erasmusbrug er niet gekomen.’
De officiële opening van de Erasmusbrug vond plaats op 4 september 1996. Koningin Beatrix reisde naar Rotterdam af om de tweede brug over de Nieuwe Maas in Rotterdam te openen. Tramconducteur Kees van der Stel kreeg vanuit RET de grote eer de eerste echte rit over de brug te rijden, met aan boord niemand minder dan koningin Beatrix.
Kees van der Stel:
“Veel bestuurders wilden de openingsrit met koningin Beatrix rijden. De RET koos mij, omdat ik intensief bij de bouw van de brug betrokken was geweest. Ik vond het een eer, maar deed niet opschepperig. Op de dag zelf was iedereen gespannen, want alles moest natuurlijk perfect verlopen. Koningin Beatrix kwam het stadhuis uit en stapte in in het midden van de tram, precies waar ze ook weer moest uitstappen voor de rode loper. Ik hoor haar nog zeggen: ‘Wat rijden we zachtjes.’ Maar ik kon niet harder dan tien kilometer per uur. Ik moest op gezette tijd vertrekken en op gezette tijd aankomen – alles werd geregisseerd, want het kwam live op televisie. Toen de koningin uitstapte, knikte ze heel vriendelijk naar me.”
De Erasmusbrug zou de bewoners op beide oevers verbinden, letterlijk en figuurlijk. Om dit te symboliseren kregen vijfduizend Rotterdammers uit Noord én Zuid een brunch geserveerd vanuit trams. De kaartjes voor de brunch, die uiteraard op de Erasmusbrug plaatsvond, waren al binnen een kwartier uitverkocht. De openingsfestiviteiten werden met de Wereldhavendagen gecombineerd, het jaarlijkse maritieme evenement om het publiek kennis te laten maken met de Rotterdamse haven.
Feitje:
Bij aanvang van de brunch troffen alle gasten een mok met de tekst ‘Erasmusbrunch, 8 september 1996’ op hun tafel. Deze mochten ze na afloop houden, als aandenken. Na de brunch was het nog niet gedaan met het feesten. De dag ná de brunch veranderde de Erasmusbrug in een dansvloer voor een groot dansfeest waar iedereen welkom was. Het werd wel een ‘lopend’ feest, omdat zich maximaal tienduizend mensen tegelijk op het brugdek mochten bevinden. Als er veel meer mensen gaan staan hossen, zou de brug kunnen scheuren, was de gedachte.
Trambestuurder Edwin:
Brug geopend, bruggedicht
Tweeëndertig meter tram
rijd ik over de Erasmusbrug
heen en weer terug.
Mij kost het weinig moeite
de tram doet het werk
en ik, ik geniet.
Ik ben aardig onderweg
over de stalen schenen van de stad,
die reiken tussen twee werelden,
Zuid en Noord
en de brug is het portaal,
hier komt alles bij elkaar.
Van Wilhelminaplein
naar Leuvehaven
en soms naar Vasteland
Het uitzicht vanaf het Willemsplein
op Rotterdam
aan de overkant
Van Noord naar Zuid en andersom
wachten tot de klep weer daalt
of zien hoe die net omhoog gaat
en de tram de tijd niet meer haalt.
Dan maar bootjes kijken,
met de RET.
Erasmus zelf zei
dat wij reizigers zijn
en geen bewoners,
daar staat de brug symbool voor.
‘Zouwe de touwe ’t houwe’ was in oktober 1996 een gevleugelde uitspraak toen bleek dat de Erasmusbrug bij windkracht zes begon te slingeren. Het brugdek is opgehangen aan tuidraden, vergelijkbaar met pianosnaren die een bepaalde toon kunnen geven. Werknemers van schokdemperfabrikant Koni uit Oud-Beijerland monteren schokdempers in de tuien van de Erasmusbrug, die in staat zijn ongewenste trillingen op te vangen. Een slim staaltje techniek dat later in veel andere landen zou worden toegepast!
Arie van der Krogt schreef in 1997:
‘Zouwe de touwe ‘t houwe’
‘Loopt de constructie gevaar
kun je de brug nog vertrouwen
of lazert de zwaan in mekaar?’
Het werd destijds een veelgehoorde uitspraak onder Rotterdammers.
Hoog bezoek! In 1997 stond Nederland stil bij de Marshallhulp. Voor deze gelegenheid brachten president Bill Clinton en zijn vrouw Hillary een bezoek aan Rotterdam.
Bram Peper in Gers! magazine:
“Die brug is een stadsbrug en daarvoor moet de stad zelf het geld vergaren. We hadden er een budget van 350 miljoen gulden voor en in die tijd deden we niet aan budgetoverschrijdingen. De Dienst Gemeentewerken, die de Willemsbrug ook al had ontworpen, maakte een vierstokkenbrug. Precies binnen ons budget. Toen kwam Riek met Ben van Berkel van UNStudio op de proppen. Die tekende een geknikte brug, fantastisch mooi. En te duur, 45 miljoen gulden te duur. Toch vonden we dat de stad die brug verdiende; die brug had uitstraling. Dus liet ik er een model van maken en die hebben we op de kamer van minister van Verkeer en Waterstaat Hanja Maij-Weggen laten bezorgen. Ik zei: ‘Laat haar wennen en dan krijg ik de 45 miljoen wel van haar los.’ In het jargon van Rijkswaterstaat heet een brug een kunstwerk. Nou, hoeveel kunstwerk wil je hebben? En verdomd, ze zei ja.”
Skate-surfen op de Erasmusbrug! Samen met enkele andere gemeenten experimenteerde Rotterdam met een autovrije zaterdag. De Coolsingel, de Erasmusbrug en de Boompjes werden afgesloten voor verkeer om de mensen kennis te laten maken met een autovrij centrum.
Emile Arends:
“Ik vind het mooi om te zien hoe actueel deze kwestie nu juist is. Sinds 2017 experimenteert Rotterdam met het creëren van – tijdelijke – autovrije gebieden onder de naam ‘Happy Streets’. We geven straten en pleinen even terug aan de mensen. Dat hebben we al gedaan met een gedeelte van de West-Kruiskade, op de Wilhelminapier, De Schiedamse Vest, de Mariniersweg, Westblaak. Vooraf gaan we altijd in gesprek met bewoners over de vraag hoe we het gebied kunnen gaan inrichten, wat hun wensen en behoeften zijn.
Het is mooi om te zien wat er ontstaat als de straten autovrij worden. Kinderen spelen op de weg, stoepkrijten, mensen pakken de fiets weer, komen bij elkaar in tijdelijk aangelegde parkjes. Het zorgt voor enorme verbinding en vrolijkheid. Ook bij nieuwe stadsprojecten staat groen nu centraler dan ooit en krijgt de auto – letterlijk – minder baan. “
In samenwerking met de Nederlandse Ski Vereniging bracht Rotterdam wintersport naar Nederland. In oktober 2005 en 2007 stond op het Willemsplein de World Cup Snowboards op het programma. Deze wedstrijd vond plaats op een 100 meter lange en 40 meter hoge schans.
Wist je dat:
Er voor de World Cup Snowboards – en met behulp van 24 vrachtwagens – maar liefst 1 miljoen liter echte sneeuw vanuit SnowWorld Landgraaf naar Rotterdam werd vervoerd?
40 trucks, gevolgd door 75 duizend uitzinnig dansende festivalbezoekers: zij markeerden in de zomer van 1997 de geboorte van een traditie die Rotterdam de titel dancehoofdstad van Europa zou bezorgen.
Jasper Scholte:
“Toen de Erasmusbrug werd opgeleverd, bleek dat de tuien nog niet helemaal strak stonden afgesteld en begon deze bij sterke wind behoorlijk te bewegen en werd een tijd afgesloten voor publiek tot het euvel verholpen was. 8 jaar later reed de Dance Parade voor het eerst over de brug die wij voor de gelegenheid omdoopten tot de meest swingende brug van Nederland. Na die eerste keer werden uit voorzorg alle verkeersborden van de Erasmusbrug verwijderd voorafgaand aan de Dance Parade omdat de brug zo heen en weer bewoog door alle dansende partypeople en, zo was de gedachte, mensen in paniek zouden kunnen raken, zelfs zeeziek zouden kunnen worden van de golvende bewegingen die de borden maakten. Uiteindelijk is de Dance Parade 3 keer met honderdduizenden dansende mensen over de Erasmusbrug gereden/gedenderd in 2004, 2005 en 2006. De Brug ging 50 centimeter op en 50 centimeter neer, dus een schommel van 1 meter. Volgens de deskundigen kan de brug 1 meter op en neer hebben.’’
Het Red Bull Air Race World Championship werd maar liefst twee keer in Rotterdam gehouden: in 2005 en 2008.
Frank Versteegh:
“Toen de Red Bull baas Nederland mij in 2004 vroeg of een air race ook in Nederland zou kunnen plaatsvinden, zei ik direct: ‘já’!
Na een zeer uitgebreide verkenning van Nederlandse herkenningspunten was er een favoriet: De Erasmusbrug in Rotterdam. Op naar de burgemeester om zijn support te krijgen. Al snel was er een klik. Als wij ervoor zorgden dat alles in de lucht goed en veilig was geregeld, zou hij ervoor zorgen dat de diensten op de grond alles perfect zouden regelen. Op z’n Rotterdams, ‘geen woorden maar daden’.
Twee dingen zal ik nooit vergeten. De samenwerking met de mensen uit Katendrecht en mijn eerste landing op Katendrecht International Airport. Na aanvankelijk wat protest hing de groen-witte vlag uit toen ik als eerste mocht landen op Katendrecht. Het tweede moment was toen ik in de holding boven stadion Feijenoord hing en snelheid maakte om met 420 km per uur onder de Erasmusbrug door te vliegen. Op mijn linkervleugel sierde de sticker ‘Rotterdam durft’.”
In 2003 opende Strand aan de Maas voor het eerst haar deuren. Elke zomer werd het Leuvenhoofd omgebouwd tot strand, inclusief paviljoen. Jaarlijks trokken gemiddeld 200 duizend bezoekers naar het Strand aan de Maas voor het ultieme zomergevoel in hartje Rotterdam. Naast lekker bakken in de zon en genieten van een hapje en een drankje, konden de strandgangers ook salsalessen volgen, muziekavonden bijwonen en beachvolleyballen. De zesde editie van Strand aan de Maas vond plaats in 2008. De slechte zomer van 2007 en 2008 hebben de organisatie doen besluiten de deuren te sluiten.
Michel de Hey:
“De Erasmusbrug heeft een special plekje in mijn hart. Erop draaien tijdens de dance parade was legendarisch maar draaien onder de brug op het Strand aan de Maas was ook echt fantastisch”.
De jaarlijkse kerstmannenloop was al een bekend fenomeen in steden als Sydney, Milaan, Londen, Antwerpen en Las Vegas, maar nu bracht Qmusic de loop naar onze havenstad. Op 19 december 2008 renden drieduizend deelnemers over de Erasmusbrug. De wedstrijd werd bij de mannen gewonnen door Gijs Peters en bij de dames door de topatlete Daphne Panhuijsen.
Wist je dat:
De allereerste Santa Run ter wereld volgens de BBC in 2001 in het Welshe Newton werd gehouden? 500 mensen – verkleed als kerstman – renden door de straten om geld op de halen voor een goed doel. De Santa Run draait immers niet om het neerzetten van de snelste tijd, maar om plezier en liefdadigheid. Het is dan ook niet zonder reden dat de tijd van de deelnemers niet wordt geregistreerd en iedereen het parcours mag afleggen zoals hij zelf wil: wandelend, rennend of anders.
Op 3 juli 2010 startte de 97e editie van de Tour de France, óp de Erasmusbrug.
Hans den Oudendammer (toenmalig directeur Rotterdam Topsport en medeverantwoordelijk voor de organisatie):
“Deze foto is genomen tijdens de 1e etappe van de Tour de France 2010. De proloog (tijdrit). Ik heb onvergetelijke herinneringen aan de Tourstart en de proloog. Met Tourbaas Christian Preudhomme zat ik in de volgwagen achter de latere winnaar Fabian Cancellara. In tien minuten vanaf Ahoy over de Hef, de Willemsbrug, de Boompjes en over de Erasmusbrug weer terug naar Zuidplein. Met een snelheid van gemiddeld 50 kilometer per uur scheurden we door de stad. Dat rondje was met de auto al lastig te nemen, met die snelheid, laat staan met de fiets met al die duizenden supporters langs de route. Daar deden we het voor.
De start van de 2e etappe emotioneerde me erg. Het volkslied en de Marseillaise gespeeld door de Marinierskapel en het vertrek van het peloton op de Erasmusbrug zitten nog fris in mijn geheugen. Wat een feest waren de dagen rond de Grand Départ met in totaal bijna 1 miljoen bezoekers aan de stad! De Erasmusbrug heeft dat maar mooi meegemaakt!”
In 2012 is de Erasmusbrug het decor voor het nationale televisiespektakel The Passion. The Passion vertelt het verhaal van Jezus Christus. Op het Willemsplein onder de Erasmusbrug stond dit jaar een groot podium waar duizenden mensen stonden te kijken. Hoofdrollen waren voor Danny de Munk en Berget Lewis. Daarnaast waren onder andere Frans Bauer, Charly Luske, Pierre Wind en onze eigen Rotterdammers Sander de Kramer, Hugo Borst en John de Wolf te zien in het stuk. Voor het slot dook Danny de Munk op in de nok van de Erasmusbrug en bracht een uitvoering van ‘Afscheid nemen bestaat niet’ van Marco Borsato.
Sander de Kramer:
‘’De slotscène van The Passion naast en op de Erasmusbrug was echt adembenemend. Rotterdam op z’n allermooist. Een kleuren- en lichtspektakel… Prachtige, ontroerende muziek met duizenden mensen publiek en nog eens anderhalf miljoen mensen voor de buis. Die avond werd heel Nederland verliefd op Rotterdam. Ikzelf heb de hele avond beleefd met het kippenvel tot op mijn trommelvliezen.’’
Tijdens VKV City Racing scheurden Formule 1-wagens door Rotterdam en reden coureurs als David Coulthard en Fernando Alonso over het Hofplein, de Willemsbrug en de Coolsingel. Het race-evenement trok jarenlang honderdduizenden bezoekers. Na de editie in 2014 kwamen de Formule 1-raceauto’s nooit meer terug. Tijdens die laatste editie ging er overigens wél een jongensdroom in vervulling voor Max Verstappen. Destijds 16 jaar, nog geen rijbewijs, maar wel met 230 kilometer per uur over de Erasmusbrug scheuren.
Jarno Schurgers:
“Ik herinner mij het moment nog dat de complete Erasmusbrug voor vijf minuten werd afgesloten. In één keer was er niets dan stilte… tot het moment dat de F1 wagen van Max gestart werd. Ik stond halverwege de brug en had mijn compositie en instellingen al bepaald. In gedachten probeer je je dan de snelheid voor te stellen, maar als het moment daar is dat hij voorbijvliegt op een paar meter afstand… Ja, dan gaat je hart wel even tekeer. Zeker ook omdat ik maar één kans had de foto te maken. Een ervaring die mij altijd bij zal blijven!”
De Marathon van Rotterdam, voor het eerst gehouden in 1981, staat bekend als één van de mooiste ter wereld. Volgens kenners is niet alleen het uitzicht, maar vooral de sfeer ongeëvenaard.
De marathon wordt meestal in de maand april gelopen. Start en finish zijn op de Coolsingel voor het stadhuis. In 2018 werd echter gestart op de Schiedamsedijk aan de voet van de Erasmusbrug. Dat leverde een mooi plaatje op!
Feitjes:
In 2018 werd wegens de reconstructie van de Coolsingel de start verlegd van voor het Stadhuis op de Coolsingel naar het Vasteland aan de voet van de Erasmusbrug. Hiermee werd de Erasmusbrug meer dan ooit het symbool voor de Rotterdam Marathon. Tot nu toe passeerden 225.015 marathonlopers de 800 meter lange brug. Dat zijn 450.030 voeten. Bij een gemiddelde staplengte van 80 centimeter zijn dit 1.000 stappen per loper. Maar ook weer terug, dus meer dan 450.000.000 stappen werden er op de brug gezet. Dat is gelijk aan 360.024 afgelegde kilometers, oftewel negen keer rond de aarde.
Uit solidariteit voor de slachtoffers van de aanslagen in Parijs kleuren overal ter wereld gebouwen en objecten blauw,-wit-rood: de kleuren van de Franse vlag. Ook de Erasmusbrug kleurt blauw-wit-rood. Op 7 januari 2015 werd het redactiekantoor van het satirische weekblad Charlie Hebdo in de rue Nicolas-Appert in het 11e arrondissement van Parijs slachtoffer van een terroristische aanslag.
Wist je dat:
Naast onze Rotterdamse Erasmusbrug onder andere ook One World Trace Center, de Brandenburger Tor in Berlijn, het Sydney Opera House, het grote standbeeld van Jezus Christus in Rio, De Oriental Pearl TV-toren in Shanghai en vele andere gebouwen ter wereld blauw,-wit-rood kleurden?
Al een kleine vijftien jaar organiseert Rotterdam de nationale vuurwerkshow. Tijdens oud en nieuw ontsteekt er, precies om middernacht, een prachtig schouwspel aan de hemel. Mensen van heinde en verre reizen af naar Rotterdam en zoeken een plekje aan de Boompjes, op de Willemskade of de Wilhelminapier.
Karin Koolen:
“Het vuurwerk is nergens zo mooi als boven de Erasmusbrug. Jarenlang stond ik tegen middernacht, omgeven door vrienden en geliefde en steevast met een glas champagne in de hand, op de Willemskade. Bij het aftellen bewegen lichtstralen vanaf de brug opgetogen op en neer, er klinkt muziek en dan… de eerste knallen, een hemels spektakel van kleuren in de lucht dat eindeloos mag duren. Een perfect georkestreerd schouwspel. ’Welkom in [jaartal]’, klinkt het dan. Een magische gebeurtenis die alle aanwezigen in dat moment met elkaar verbindt. De hele stad bruist dan van leven en gezelligheid.
Na de geboorte van ons zoontje vieren wij oud en nieuw wat ‘huiselijker’, maar als hij oud genoeg is, nemen we hem mee naar de Willemskade. Nu maar hopen dat het nationale vuurwerk nog héél lang in Rotterdam mag blijven.”
Het Britse cruiseschip Queen Elizabeth arriveert in Rotterdam. Met 997 man personeel en ruimte voor maar liefst 2092 passagiers is het schip het op één na grootste dat ooit is gebouwd door de Brits-Amerikaanse rederij Cunard. Vanuit Rotterdam gaat het schip deze zomer vier keer een cruise maken.
Aan de Wilhelminakade meren inmiddels wekelijks cruiseschepen aan, hun komst aangekondigd door een luide, vrolijke scheepshoorn. In het cruiseseizoen van 2019 legde meer dan honderd schepen in Rotterdam aan.
Mai Elmar in Onze Haven:
“Stad en land profiteren economisch zeker van het groeiende cruisetoerisme. Maar de emotie bij Rotterdammers, die is echt onbetaalbaar. Als de trossen van een bijzonder schip losgaan, kun je een speld horen vallen. Kippenvel… Vroeger was Rotterdam een soort Schiphol op water; je stapte op een schip wanneer je immigreerde of op zakenreis ging. Met de komst van het vliegtuig ging men minder varen. De cruiseschepen van nu roepen een sterk sentiment op bij de Rotterdammers. Toen jaren geleden ineens een Holland-Amerika schip Rotterdam aandeed, werd dat duidelijk. De kades stonden bomvol trotse Rotterdammers.”
Wist je dat de eerste editie van de Wereldhavendagen al in 1935 plaatsvond? Toen was het nog een eendaags event, bedoeld om ‘reclame’ te maken voor de haven. Het evenement, met het huidige karakter en gericht op het brede publiek, is ontstaan in september 1978.
Sabine Bruijnincx in Onze Haven:
“Naarmate de haven vanuit de binnenstad meer en meer naar Europoort is getrokken, is ze ook onbekender geworden voor mensen. Abstracter. Tijdens de Wereldhavendagen halen we de haven weer terug naar de stad. Jong en oud maken op een leuke, leerzame manier kennis met deze enorme industrie.
De focus ligt de laatste jaren wel op jongeren, zíj zijn immers de toekomst van onze haven. Vaak hebben ze er geen weet van. Als je er immers niet mee in aanraking komt, of niemand in je omgeving hebt met affiniteit voor de haven, dan kom je er niet. Er heerst soms nog steeds een beeld dat er in de haven louter sjouwers nodig zijn. Als jongeren zien hoe technisch en modern het allemaal is, hoe kranen vanachter joysticks bediend worden, zijn ze vaak verwonderd.”
De Rotterdam Pride: het jaarlijkse evenement voor de LHBTIQ+ dat sinds 2014 in de stad gehouden wordt. Rotterdam Pride is voor iedereen die de vrijheid van seksuele diversiteit wil vieren, en brengt onder andere een kunst- en cultuurprogramma, de pridewalk en heel veel feestjes midden in het centrum van Rotterdam. In 2019 kleurde de Erasmusbrug, ter gelegenheid van de zesde editie, in de kleuren van de regenboog.
Bey Cil (directeur Stichting Rotterdam Pride) in het Algemeen Dagblad:
‘’Rotterdam is een prachtige multiculturele stad met zoveel diversiteit en hiervoor willen wij strijden. We willen strijden voor gelijkheid, tolerantie en liefde. We hebben als doel dat wij er als Rotterdam Pride kunnen zijn voor de queer-community en de mooie initiatieven en instanties hier omheen. Maar ook dat we elkaar kunnen supporten als bondgenoten.’’
Na de verschrikkelijke dood van George Floyd ontstonden er wereldwijd protesten tegen racisme en politiegeweld. In Rotterdam was de Erasmusbrug de plek waar honderden demonstranten zich, ondanks de lockdown, verzamelden om hun steun te betuigen en hun stem te laten horen. Met meer dan 170 culturen is Rotterdam een echte multiculturele stad waar gelijkheid en gelijke kansen belangrijker zijn dan ooit.
Winston Bergwijn (WINNE) in het Parool:
‘’Inclusiviteit is een uitgangspunt bij alles wat ik doe. Ik wil niet dat iemand het gevoel heeft er niet bij te horen; de deur staat open voor iedereen.”
Op 5 mei 2020 vlogen er 300 verlichte drones boven Rotterdam die een zwerm spreeuwen verbeeldden. Een ballet in de lucht. Met dit symbool voor vrijheid en hoop staken Studio DRIFT en Mothership Rotterdammers een hart onder de riem. Via een livestreaming op tv en online konden inwoners samen naar het schouwspel kijken en werden zij op Bevrijdingsdag toch met elkaar samengebracht.
Ralph Nauta, artist DRIFT:
“COVID-19 makes it abundantly clear that we as people depend on each other. The future only has value if we can rebuild this, together and sustainably, based on a greater, collective interest.”
Vier klimaatactivisten van Greenpeace proberen de top van de Erasmusbrug te bereiken. Met dit vreedzame protest vragen de klimmers premier Mark Rutte om zich in te zetten voor klimaatactie.
Wist je dat:
In 2030 ‘circulair’ de maatstaf is in Rotterdam? Rotterdam heeft alles in huis om grote stappen te maken naar een circulaire samenleving en de ambities zijn minstens zo groot. In 2030 willen we dat het gebruik van fossiele grondstoffen met 50% is verminderd. In 2050 is de Rotterdamse samenleving echt volledig circulair. Materiaalkringlopen zijn dan gesloten.
‘Circulair’ wordt uiteraard ook de norm in de bouwsector. Meer dan 60% van alle afval komt namelijk uit de bouw. In 2050 wil de gemeente dat gerenoveerde en nieuwe gebouwen zijn opgetrokken uit louter bestaande materialen. En, zo wijst een onderzoek dat Metabolic in opdracht van de gemeente Rotterdam deed uit: dankzij onze vele hoogbouw, gestapelde bouw én de enorme bouwopgave die er ligt, bedraagt de totale vrijkomende massa over de komende zeven jaar 817.000 ton, wat maar liefst 120 keer zoveel is als het gewicht van de Erasmusbrug. Als we daar niet mee aan de slag kunnen…
Ter ere van het Eurovisie Songfestival werd de Erasmusbrug, met een druk op de knop door burgemeester Ahmed Aboutaleb, verlicht. Dat gebeurde in een live-uitzending van het tv-programma ‘Beau.’ Presentator Beau van Erven Dorens reed de burgemeester in een tuktuk vanaf theater Walhalla, waar de studio toen tijdelijks gehuisvest was, naar de Erasmusbrug. De brug was voor deze gelegenheid in eerste instantie helemaal gedoofd, zodat het effect extra duidelijk zou zijn. Na een druk op de knop was niet alleen de brug uitgelicht, maar leek het met de schijnwerpers aan de zijkant ook alsof ‘De Zwaan’ vloog.
Ahmed Aboutaleb:
“De Erasmusbrug is niet alleen een oeververbinding, maar verbindt alle culturen van de wereld.”
Cookie | Looptijd | Omschrijving |
---|---|---|
_cfuvid | session | Description is currently not available. |
Cookie | Looptijd | Omschrijving |
---|---|---|
wp-wpml_current_language | session | WordPress multilingual plugin sets this cookie to store the current language/language settings. |