Rotterdam is het brandpunt van een snelgroeiende innovatieve industrie. Op plekken als de RDM-werf, Blue City en de Erasmus MC worden spannende innovatieve toepassingen van 3D-printing in de praktijk gebracht. Deze start-ups en scale-ups rekken de grenzen op van wat er met deze nieuwe techniek mogelijk is en komen met toonaangevende nieuwe toepassingen. Wat in al die toepassingen opvalt: de drang om naast vernieuwend ook verduurzamend te werken. Zij geven hiermee een extra dimensie aan Rotterdam als internationaal toonaangevende duurzame stad.

Van scheepsschroeven tot kunstmatige riffen voor koraal. De wereld van 3D-printen ontwikkelt zich in rap tempo en lijkt een belangrijke ontwikkeling te gaan vormen naar een duurzamere wereld. Rotterdam speelt in deze ontwikkeling een centrale rol als dé plek waar internationaal opererende, innovatieve printbedrijven hun basis hebben. Was Rotterdam al een voedingsbodem voor duurzame bedrijven die zich inzetten voor een circulaire economie, inmiddels is de havenstad evengoed een toonaangevende pionier als het aankomt op de schier oneindige mogelijkheden die 3D-printing biedt.

Kunstmatige koraalriffen

Voor Nadia Fani van Coastruction is de vormvrijheid het grootste voordeel van 3D-printen. “Je kunt elke vorm printen, met elk denkbaar materiaal. Wij hebben de techniek ingezet voor het maken van kunstmatige riffen voor koralen uit bijvoorbeeld Dolomietenzand. Zo kunnen we kapotte stukken koraalrif waarheidsgetrouw nabouwen en opvullen. 3D-printen stelt ons in staat de schoonheid van de natuur, die we als mens ook verwoesten, terug te bouwen.” Marien ecoloog Astrid Kramer is een van de medeoprichters: “Ik werk al enkele jaren aan het herbouwen van koraalriffen via 3D-printen. We kunnen met deze techniek elke vorm, met elk denkbaar granulair materiaal nabouwen. Zo kunnen we kapotte stukken rif scannen en weer restaureren. Riffen gaan op grote schaal verloren en we kunnen nu iets doen om ze te herstellen.”

 

3D-geprinte kindermedicijnen

Liesbeth Ruijgrok van de EMC-apotheek werkt sinds kort aan het 3D-printen van medicijnen voor de jongste patiëntjes van het ziekenhuis. Een geweldige uitvinding, volgens de apotheker: “We werken samen met TNO aan deze spannende nieuwe techniek, die ons in staat stelt de doses van heel veel kindermedicijnen te personaliseren. Ik kan me voorstellen dat mensen in tien tot twintig jaar tijd zelf hun gepersonaliseerde medicijnen kunnen printen.”

Van afval tot grondstof

Het voormalige tropisch zwemparadijs Tropicana is nu een broedplaats voor duurzame bedrijven. Ook hier bevinden zich start-ups die zich richten op 3D-printing. Bedrijven als Better Future Factory van Casper van der Meer en consorten, die bedrijven helpt over te schakelen op duurzame plastics: “Plastic hoeft geen afval te zijn maar kan juist de grondstof zijn voor nieuwe plastics. Dat proberen wij te bereiken.” Het bedrijf vermaalt en smelt afvalplastic tot plastic strengen voor 3D-printers. “Wij zijn het eerste bedrijf ter wereld dat dit op commerciële basis doet. Zo maken we niet alleen een verschil aan het eind van de levenscyclus van een product, maar ook aan het begin ervan. Beter design kan er in onze ogen voor zorgen dat er straks geen afvalplastic meer is.”

Metalen scheepsschroeven

Neem een bedrijf als RAMLAB dat metalen onderdelen on demand maakt via 3D-prints. “3D-printen is het op elkaar stapelen van laagjes materiaal. Dan kan plastic zijn, maar bijvoorbeeld ook metaal. Wat wij doen staat bekend als Wire Arc Additive Manufacturing. Feitelijk is het 3D-lassen met metaal en zo kunnen we grote metalen objecten produceren, zoals complete scheepsschroeven”, legt managing director Vincent Wegener uit.

Met deze techniek zijn metalen onderdelen op bestelling te produceren. Vincent: “Normaal wordt 90 procent van de geproduceerde reserveonderdelen nooit gebruikt. Zonde van de productiekosten en de gebruikte materialen, maar ook zonde van de opslagruimte die nodig is om al die onderdelen te bewaren. Een ander belangrijk voordeel: met deze vorm van 3D-printen kun je reserveonderdelen lokaal produceren wat ook nog eens heel veel transport scheelt.”

Mijn selectie