‘Een speeltuin voor circulaire bedrijven, waar we met brein, ballen, lef en lol afkoersen op ’n economie waarin afval niet bestaat.’ Zo typeert BlueCity zichzelf op haar website. Inmiddels bestaat BlueCity bijna 4 jaar. Vier jaren waarin de initiatiefnemers de nodige ups en downs meemaakten. Eén ding is duidelijk. Ballen hebben ze, bij BlueCity. Brein, visie, lef en lol trouwens ook. BlueCity is voortgekomen uit een netwerk van ondernemers, dat op zijn beurt is ontstaan op initiatief van RotterZwam. Zij kwamen in 2015 met een oproep aan andere ondernemers om een ecosysteem te starten en een business case voor het oude Tropicana- pand uit te werken. In oktober van hetzelfde jaar was het zover: Tropicana werd gekocht en BlueCity werd werkelijkheid.

Veel hulp

Sabine Biesheuvel, één van de initiatiefnemers van BlueCity en als algemeen directeur een van de drijvende krachten achter het initiatief vertelt: “Er waren vooral in het begin veel onzekerheden en risico’s. Voor ons, voor mogelijke investeerders en voor de gemeente. Die heeft zich vanaf dag één heel positief opgesteld en heeft ons echt geholpen BlueCity mogelijk te maken.” Ook het vinden van het broodnodige startkapitaal was een uitdaging. “Wij waren heel gelukkig dat we in Rotterdam een private investeerder vonden die het belang van sociaalmaatschappelijk rendement net zo zwaar meeweegt als harde euro’s. Een impact investor die de start van BlueCity mogelijk heeft gemaakt.” [caption id="attachment_22714" align="aligncenter" width="800"] Sabine Biesheuvel, mede-oprichter en directeur BlueCity.[/caption]

Concrete circulaire voorbeelden in BlueCity

De ondernemers in BlueCity streven naar een afvalloze keten van productie en consumptie. Restmaterialen die vrijkomen bij de productie van de één, zijn basismateriaal voor een ander. Kun je je er moeilijk iets bij voorstellen? Het is eigenlijk heel eenvoudig. Concrete voorbeelden zijn in BlueCity overal te vinden. RotterZwam kweekt paddestoelen op de koffieprut uit de AlohaBar. CO2 dat daarbij vrijkomt is nuttig voor Spireaux, dat het gebruikt bij het maken van spirulina, wat een basisingediënt is voor vega voedselproducten. Het bierwort1 van bierbrouwer Vet&Lazy wordt gebruikt om bioplastics2 op te groeien. En de zwammen van RotterZwam? Die zijn al eens getest voor een speciaalbier door Vet&Lazy. En zo kunnen we nog wel even doorgaan... De mensen van BlueCity hebben zijn zich heel goed bewust dat dingen tijd nodig hebben, en dat zij als voorloper daarbij een rol spelen. “Wij zijn een soort van bizarre prikkel, die nodig is voor bewustwording en het aantonen dat verandering mogelijk én relevant is, met een business case. We veroordelen ook niet het oude systeem, maar werken met z’n allen en onze zakelijke partners vanuit overtuiging en bevlogenheid wel hard aan een nieuw en beter systeem. Op zijn Rotterdams met ondernemerschap en door te doen!”
Ruben Krommenhoek met drie van zijn bieren, waaronder 'Your Mother'.

Rotterdams ondernemersklimaat

Het succes van BlueCity is voor een belangrijk deel ook het succes van het Rotterdamse ondernemersklimaat, vindt Sabine Biesheuvel. “Het is hier voor jonge ondernemers eigenlijk heel makkelijk starten. Je krijgt snel toegang tot belangrijke netwerken, zoals dat van R’damse Nieuwe. En het is in Rotterdam makkelijk om een hulpvraag te stellen aan andere ondernemers, er hangt hier echt een sfeer van 'samen met elkaar’ en iedereen is bereid je te helpen. Het helpt ook dat de gemeente goed meedenkt en veel belang hecht aan innovatie.”
“In Rotterdam is het heel makkelijk om een hulpvraag te stellen aan andere ondernemers.”

Ambities

Een circulaire stad binnen de stad, zo kun je het BlueCity van nu typeren. Hoe ver reiken de ambities? “We willen hier nog heel veel bereiken. We zijn bezig met een nieuwe conferentieruimte , met de doorontwikkeling van een laboratorium voor biobased productontwikkeling naast onze werkplaats, een pop-up ruimte voor nieuwe initiatieven. En met het ontwikkelen van circulaire ‘short stay’ woningen…  Onze ambities reiken ook verder dan dit pand. We werken aan de business case achter een plek voor demontage van grootschalige gebouwen op verschillende locaties in Rotterdam, voor hergebruik van materialen. En ook bij nieuwbouw kan nog heel veel gewonnen worden aan duurzaamheid en circulariteit. Bijvoorbeeld bij hoogbouwprojecten, waar vaak totaal nog niet wordt nagedacht over GFT-afval dat al die mensen die er gaan wonen, gaan produceren en dat prima zou kunnen worden hergebruikt.” [caption id="attachment_22716" align="aligncenter" width="800"] Ondernemer in BlueCity.[/caption]

Mentaliteit

De BlueCity ‘bewoners’ willen nadrukkelijk bijdragen aan bewustwording en een mentaliteits- en gedragsverandering. “Het is belangrijk dat mensen zich meer bewust worden van hun gedrag en dat de relatie tussen mens en product verandert. We moeten niet alleen nemen, we moeten zelf bewuster deel uit gaan maken van het hele productie- en consumptieproces en wat dit vraagt van onze ecosystemen. Wat dat betreft zitten we in Rotterdam op de juiste plek. Het is stad die aan de start van energietransitie en klimaatadaptatie staat, en dat vooral ziet als een kans. Mensen staan hier open voor andere ideeën en geluiden en vinden het leuk om dingen samen te doen. Dat is een heel belangrijk begin en kan ons in de toekomst zeker nog verder helpen.” 1 Bierwort is een bijproduct dat ontstaat tijdens het gistingsproces, als onderdeel van het bierbrouwen. Het blijft als een soort pap achter in slangen en ketel. 2 Bioplastic: plastic dat gemaakt wordt uit natuurlijke producten, zoals zetmeel gewonnen uit aardappels of maïs, dan wel uit cellulose (bron: Wikipedia). Dit is een verkorte weergave van een artikel op de website van Rotterdam Partners. Foto's: BlueCity en Rotterdam Partners.
logo Rotterdam Partners

Rotterdam Partners

Mijn selectie