Het Eurovisie Songfestival 2021 zit erop en wat hebben we ervan genoten! Er hebben 40 landen van over de hele wereld opgetreden in Ahoy. Er kan terug worden gekeken op een hele mooie editie, het is zelfs de meest circulaire editie ooit en dat in Rotterdam, wij laten je zien hoe Rotterdam dit heeft aangepakt.
Citydressing
Tijdens het songfestival was de gehele stad aangekleed in Songfestival-stijl, overal in de stad waren kleurtjes. De hele stad is aangekleed met kleurrijke Sing Along stadsaankleding van Host City Rotterdam, ontworpen door studio VollaersZwart (duurzaam & circulair van gerecyclede vlaggen). De huisstijl is doorgetrokken in diverse fashion items. Van stropdassen tot jassen en designer jurken. Het citydressing- concept van Studio VollaersZwart heeft ook een onzichtbaar doel: namelijk de aanstekelijke Songfestival-hitjes in ons hoofd rond laten zingen op onverwachte momenten. Daarnaast is alles wat je ziet in de citydressing-campagne van Studio VollaersZwart gemaakt van gerecycled of hergebruikt materiaal! De circulaire aankleding van de stad is ontwikkeld door het hergebruiken van oude vlaggen. Nu het Eurovisie Songfestival is afgelopen, worden de producten van de stadsaankleding ook weer hergebruikt.
Mega 3D geprinte Eurovisie trofee
Daarnaast was er voor het Centraal Station ook een echte eyecatcher te vinden: de vier meter hoge 3D-geprinte trofee. Het is gemaakt van zwerfafval uit de Rotterdamse Wateren. Het Rotterdamse Royal 3D gebruikte het afval als grondstof voor het printen van de gigantische trofee. Na het Songfestival wordt het kunstwerk geveild, de opbrengst van de veiling gaat naar RanMarine. Dit is een Rotterdams bedrijf dat is ontstaan uit de wens om het welzijn van de oceanen en waterwegen van de wereld te verbeteren.
Circulair at home-pakket
In 2030 is circulair de maatstaf in Rotterdam. Dat betekent verminderen, hergebruiken en recyclen. Dat doen we op z’n Rotterdams: met lef en met elkaar. Zo waren de spullen van de SING ALONG at home-pakket met feestartikelen ook van gerecycled materiaal gemaakt. In het pakket zitten artikelen zoals vlaggen, sjaals, sokken, mondkapjes, onderzetters en een shopper. Hierdoor waren balkons bekleed met songfestivalteksten en woonkamers versierd met circulaire slingers, hoe tof is dat?
Ahoy Rotterdam
Ahoy, de plek waar het allemaal plaats vond. Het dak van Ahoy vormt een bron van duurzame energie. In totaal liggen er nu 5.200 zonnepanelen op het dak. Dat is vergelijkbaar met bijna twee voetbalvelden aan zonnepanelen. Ahoy is een bedrijf met een langetermijnvisie: “wij willen dat de volgende generaties ook nog kunnen genieten van al het moois dat wij en de wereld te bieden hebben. Daarin nemen wij onze verantwoordelijkheid. Van de duurzame energie die nu wordt opgewekt kunnen we 195 dagen per jaar grootschalige evenementen zoals De Vrienden van Amstel LIVE, het ABN AMRO World Tennis Tournament en North Sea Jazz van duurzame energie voorzien.”