De Rotterdamse lucht moet schoner worden. De gemeente Rotterdam en RET geven daarbij het goede voorbeeld: de eerste elektrische bussen en vuilniswagens rijden nog dit jaar rond in de stad.
170 km schone lucht
Het stadsbestuur wil dat in 2030 de CO2-uitstoot in Rotterdam gehalveerd is ten opzichte van 1990. Een flinke opgave, waar hard aan wordt gewerkt met vele Rotterdamse organisaties en bedrijven. Om zelf het goede voorbeeld te geven heeft de gemeente de eerste elektrische vuilniswagens aangeschaft. Sinds eind mei rijdt er al een door de Rotterdamse straten. 'Met deze elektrische vuilniswagen, die ook een stuk stiller is, verminderen we niet alleen de uitstoot van CO2, maar zorgen we ook voor een schonere lucht’, zegt wethouder Arno Bonte. In de tweede helft van 2019 komen er nog twee elektrische vuilniswagens bij. Daarnaast rijden er twee hybride vuilniswagens rond. Rotterdam wil dat in 2030 alle eigen voertuigen schoon zijn. Op dit moment rijden er al 162 elektrische en 244 hybride personenauto’s van de gemeente door de stad.
De nieuwe vuilniswagen is volledig elektrisch en kan op een volle accu ongeveer 170 kilometer rijden. Een vuilniswagen legt in Rotterdam gemiddeld 80 kilometer per dag af. Het volledig opladen van het elektrische voertuig duurt ongeveer vier uur. Dat kan aan een laadpaal op de thuisbasis aan het Kleinpolderplein. Alleen al het realiseren van de laadvoorziening kostte meer dan een half jaar. Er zijn onder meer speciale kabels in de grond gelegd en er waren flinke aanpassingen nodig in het trafohuis.
Experimenteren en leren
De elektrische vuilniswagens zijn voorlopig nog een experiment. Het is nog niet mogelijk om alle vuilniswagens elektrisch te laten rijden. Daarvoor is een veel groter laadstation nodig. Daarom kijkt de gemeente ook naar andere schone brandstoffen, zoals waterstof. In
het landelijk klimaatakkoord wordt waterstof beschreven als een energiedrager die op de langere termijn geschikt zou kunnen zijn om bijvoorbeeld aardgas voor verwarming of benzine in auto’s te vervangen. Daarvoor lopen nu een aantal onderzoeks- en proefprojecten in Nederland.
[caption id="attachment_27238" align="aligncenter" width="800"]
De elektrische vuilniswagen van de Gemeente Rotterdam. Foto: Jan van der Ploeg[/caption]
Elektrisch onderweg
Ook de grootste vervoerder van Rotterdam zet volop in op een schoner wagenpark. Vanaf half december 2019 rijden er 55 elektrische bussen van de RET rond in deze regio, zo is het streven. De bussen worden ’s nachts opgeladen en overdag in 15 tot 20 minuten bijgeladen op snellaadstations. De RET heeft ook 103 volhybride bussen aangeschaft. Deze zijn tot 40 procent zuiniger dan de huidige bussen. De RET vervangt voor 2030 alle dieselbussen voor elektrische bussen.
De elektrische bussen van de RET zijn niet alleen beter voor het milieu, ze zijn ook nog eens een stuk stiller en daarmee comfortabeler voor reizigers. Ze gaan rijden op de lijnen 32, 33, 38, 44 en 56. Voor de verkeersveiligheid is wel een systeem ingebouwd waarbij de bus geluid maakt als deze onder de 20 kilometer per uur rijdt. Dit om te voorkomen dat voetgangers en fietsers worden verrast omdat ze een naderend voertuig niet horen aankomen. De 55 bussen vertrekken iedere ochtend met volgeladen batterij van locatie De Kleiweg en worden overdag op knooppunten en eindpunten bijgeladen.
Duurzame stappen
De RET zet meer duurzame stappen. Sinds 2018 liggen al zonnepanelen op de metrostations Slinge, Rijnhaven, Zuidplein en Maashaven. En eind juni is het vervoersbedrijf
een aanbesteding gestart om een energieleverancier te vinden die een opwekcapaciteit van 120 miljoen kWh per jaar aan groene stroom bijbouwt in Nederland. Dat is het equivalent van het verbruik van 40.000 huishoudens. Onder het beoogde nieuwe tienjarige contract valt alle elektriciteit die het vervoersbedrijf gebruikt. Deze leverancier moet ook zonnepanelen gaan leggen op meer RET-gebouwen.
[caption id="attachment_27237" align="aligncenter" width="800"]
Een elektrische RET bus maakt een proefrit. Foto: Rob Kamminga[/caption]
Elektrisch rijden is hip
In Rotterdam zijn deze zomer ook twee aanbieders van elektrische deelauto’s gestart. Via de app van
Share'ngo kun je een compact en gele elektrische stadsauto boeken. En met de app van
Lev boek, ontgrendel en start je een elektrisch brommobiel voor ritjes in en rond het centrum. Als je als inwoner of ondernemer in Rotterdam elektrisch rijdt zit je ook goed. In Rotterdam zijn inmiddels bijna 2.000 openbare laadpunten geplaatst. Rotterdam heeft ook een laadplein voor elektrische auto's. Op dit openbare en slimme laadplein, gelegen aan de Veerhaven, kunnen tien auto's tegelijkertijd opladen. De pagina
'Elektrisch Rijden' geeft antwoord op alle mogelijke vragen rondom elektrisch rijden.
Het beste is uiteraard om je auto lekker te laten staan. In de Rotterdamse wijk Hoogkwartier startte dit voorjaar een bijzonder initiatief waarbij bewoners gestimuleerd worden hun auto zoveel mogelijk te laten staan. Zij worden tijdens de zogeheten
Mobility Challenge uitgedaagd om twee maanden gebruik te maken van deelvervoer zoals elektrische auto’s, fietsen, bakfietsen en openbaar vervoer. Zou jij het aandurven?
Schone(re) stad
Rotterdam werkt aan een energiezuinige en circulaire stad met schone lucht. Het doel is om in 2030 de CO2-uitstoot te halveren ten opzichte van 1990. Het stadsbestuur gaat voor een duurzaam en energiezuinig Rotterdam. Dat is een belangrijke opgave voor de gehele stad. Lees meer op de pagina 'Nieuwe energie, nieuwe economie en schone lucht' en op de website Rotterdam Circulair.
Headerfoto: Jan van der Ploeg