Koningsdag en het Eurovisie Songfestival waren bijzondere ‘Rotterdam Make It Happen’-momenten. Het zijn mooie voorbeelden van de kracht van collectieve samenwerking in Rotterdam. Maar er zijn veel meer voorbeelden. Een terugblik op de afgelopen tien jaar van de merkalliantie Rotterdam. Make it Happen., een samenwerkingsverband dat is uitgegroeid van zeven Rotterdamse organisaties in 2014 tot maar liefst veertig in 2024. Samen hebben ze voor vele ‘Make it Happen’-momenten gezorgd en zo Rotterdam als circulaire, gezonde, slimme en levendige (haven)stad op de wereldkaart gezet.
In december viert Rotterdam.Make it Happen. haar tienjarige jubileum. Deze mijlpaal viert de merkalliantie gezamenlijk met merkpartners die in 2024 ook een bijzonder jubileum gevierd hebben. Want wie jarig is, trakteert. Als symbool voor samenwerking en verbondenheid hebben deze partners de Rotterdamse vlag aan elkaar doorgegeven, een krachtig gebaar dat de gezamenlijke mijlpalen en bijzondere momenten van de afgelopen jaren markeert. De jubilerende partners vertellen in dit artikel over hun ‘Make it Happen’-momenten en mijlpalen, de kracht van de merkalliantie, een veranderend Rotterdam en geven alvast een voorproefje van hun toekomstplannen.
Momenten en mijlpalen
‘Toen we de portretten van de Kings & Queens van Rotterdam Centraal Station zagen tijdens de stadscampagne rondom Koningsdag, voelden we de verbindende kracht van de merkalliantie Rotterdam. Make it Happen. en ook hoe wij daar als station bij pasten’, aldus Rotterdam Centraal Station.
ss Rotterdam noemt als eruit springend moment de Patrijspoortcast. ’In deze podcast hebben we unieke verhalen over de geschiedenis van het schip gebundeld.’ Voor de Spido was het verkrijgen van het predikaat Koninklijk in 2019 hét moment. En het Maritiem Museum herinnert zich onder andere de tentoonstellingen Bestemming Havenstad, Verankerd?! en Plons! De toekomst van de zee. Hiervoor heeft het museum samengewerkt met zowel Rotterdammers als Rotterdamse organisaties. ‘Deze tentoonstellingen illustreren dat we samen verhalen vertellen en verspreiden om zo met elkaar de maritieme rijkdom van de stad – van vroeger en van nu – te beleven.’ Rotterdam Partners beaamt dit: ’Dat is wat we doen als merkalliantie. We vertellen en verspreiden één gezamenlijk verhaal over Rotterdam dat we vervolgens door zoveel mogelijk Rotterdamse organisaties ook laten vertellen en verspreiden.’
‘Deze tentoonstellingen illustreren dat we samen verhalen vertellen en verspreiden’
Daarnaast heeft het Maritiem Museum met de RET het metrostation Leuvehaven getransformeerd in een maritieme vlootschouw. En met het Oogziekenhuis dat dit jaar 150 jaar bestaat, heeft het museum een gezamenlijke jubileumactie opgezet. Ook dit zijn opvallende samenwerkingsmomenten in de stad geweest waar de ‘Make it Happen’-mentaliteit zichtbaar was.
Placebased heeft het niet zozeer over een opvallend ‘Make it Happen’-moment, maar over een ontwikkeling, een mijlpaal: ‘Wij zijn uitgegroeid van één broedplaats tot meerdere locaties, zoals de Kroon en Keilewerf 2, in Rotterdam waar creatieve en innovatieve makers betaalbare werkplekken vinden. Zo kunnen de makers bijdragen aan de verdere ontwikkeling van Rotterdam.’ Erasmus Universiteit Rotterdam noemt de samenwerking op het gebied van content met de gemeente Rotterdam, de RET, Rotterdam Topsport en het Havenbedrijf Rotterdam een mijlpaal. Bovendien is er intensief samengewerkt bij de opening van het school-/academisch jaar. ‘Dit kan alleen via de merkalliantie zo makkelijk’, aldus de universiteit. Rotterdam Centraal Station heeft het zelfs over twee mijlpalen: ‘We hebben twee keer een ontbijt voor Rotterdamse maatschappelijke initiatieven op het station georganiseerd. En Diergaarde Blijdorp heeft ons geselecteerd als één van de acht stadsiconen waarmee ze zichtbaarheid creëren voor hun campagne voor het behoud van acht met uitsterven bedreigde diersoorten.’
‘Diergaarde Blijdorp heeft ons geselecteerd als één van de acht stadsiconen’
Kracht van de merkalliantie
‘Voor ons betekent Rotterdam. Make it Happen. een platform dat onze missie naar een hoger niveau tilt. Het geeft ons de mogelijkheid om zichtbaar te zijn als actieve speler in de stad en deel uit te maken van een groter verhaal waarin we gezamenlijk werken aan een betere toekomst voor Rotterdam. We worden gestimuleerd om projecten te starten die niet alleen lokale impact hebben, maar ook als voorbeeld kunnen dienen voor andere steden’, vertelt Placebased. Erasmus Universiteit Rotterdam zegt over de kracht van de merkalliantie: ‘Door Rotterdam. Make it Happen. hebben we meer connectie met de stad, weten we beter wat er speelt en kunnen we makkelijker verbinding krijgen met partijen in de stad.’ Rotterdam Centraal Station ziet de waarde van de merkalliantie als ’een betekenisvolle bundeling van organisaties die actief bijdragen aan de leefbaarheid van de stad en de levenskwaliteit van haar inwoners’.
‘Door Rotterdam. Make It Happen. hebben we meer connectie met de stad, weten we beter wat er speelt’
Andere merkpartners uit de merkalliantie benadrukken dat een kijkje in de keuken bij elkaar heeft geleid tot nieuwe creatieve ideeën en projecten. Kortom: de merkalliantie verbindt, vernieuwt en versnelt.
Meegroeien met Rotterdam
Rotterdam is continu in beweging; de stad en haven zijn nooit hetzelfde, ze veranderen en groeien. Zichtbaar – denk maar aan nieuwe gebouwen – en onzichtbaar, zoals visies en meningen van bewoners en organisaties. Wat merken de merkpartners hiervan en hoe spelen ze hierop in?
De Erasmus Universiteit Rotterdam ziet een ontwikkeling naar meer maatschappelijk bewustzijn, meer activisme onder studenten die actie willen. Studenten willen bijvoorbeeld een duurzame of vegan campus en zij willen dat de banden met de fossiele industrie worden verbroken. Erasmus Universiteit Rotterdam wil zich dan ook meer profileren als een Rotterdamse universiteit mét maatschappelijke impact die nog beter is verbonden met Rotterdam en de rest van de wereld.
Placebased vertelt dat de veranderingen in Rotterdam zoals de groei in duurzaamheid en die van de circulaire economie goed aansluiten bij de waarden van de organisatie. ‘Net als de innovatieve geest van de stad en de bereidheid om dingen anders aan te pakken’, aldus Placebased.
‘Spido vaart door weer en wind, gelijk aan de daadkracht van Rotterdam’
Net als Placebased noemt ook het Maritiem Museum de groei in duurzaamheid: ‘In de wereld verandert veel op het gebied van duurzaamheid en net als onze internationale partners verdiepen we ons daarom meer en meer in het ‘blauwe’ perspectief. De zee, oceanen en rivieren spelen een centrale rol in deze verhalen.’
Het Centraal Station Rotterdam probeert mee te bewegen met veranderingen, ook door te luisteren naar wat maatschappelijke organisaties vertellen. ‘Wij denken na over thema’s als armoede en zorg voor het milieu ofwel de leefbaarheid van de stad. Want elke dag ontvangen we een dwarsdoorsnede van de Rotterdamse gemeenschap.’ En Spido? Die vaart door weer en wind, gelijk aan de daadkracht van Rotterdam.
Blik vooruit
Kijkend naar de toekomst staat meer en duurzaam samenwerken op belangrijke thema’s voor stad en haven bij elke partner op de agenda. Maar ze hebben veel meer plannen. Een greep hieruit:
Spido kondigt bijvoorbeeld aan dat het zich aansluit bij Greenbookings (plant trees with your events).
Museum Boijmans Van Beuningen wil op haar beurt bijdragen aan emancipatie en vernieuwing. ‘Dit kun je bereiken door oog en oor te hebben voor verwachtingen, ideeën, gedachten en dromen van mensen én het onbekende te zoeken. Het museum luistert, maar presenteert niet wat anderen voorschrijven. Juist het onbekende, het onverwachte en ook het onbeminde kan de blik op de wereld verruimen en veranderen. Het museum verbindt mensen met elkaar door kunst. Het is een platform voor verhalen van mensen, voor mensen, met mensen, door mensen uit de stad of van ver. Vaak zijn het verhalen over wie we zijn, wat ons bindt en wat ons scheidt.’
‘We willen het leven van Rotterdammers beter maken’
De Erasmus Universiteit vindt het inzetten op de levendigheid, cultuur en diversiteit van de stad belangrijk. En: ’We willen het leven van de Rotterdammers beter maken met wetenschap en daarnaast talenten in de stad opleiden. In onze reclamecampagne getiteld Daarom. van eerder dit jaar hebben we die kwesties ook echt als onderwerp gekozen.’
ss Rotterdam wil niet alleen een unieke bestemming bieden voor bezoekers van buiten Rotterdam, maar ook een blijvende bijdrage leveren aan de lokale gemeenschap door werkgelegenheid te creëren, culturele waarde toe te voegen en de stad trots te maken op haar maritieme geschiedenis.
Rotterdam Partners kijkt maar liefst tien jaar vooruit en wil blijven bouwen aan een toekomstbestendige en weerbare economie met blijvende impact op Rotterdam als dynamische en veerkrachtige stad.
‘In tijden van polarisatie moeten we met elkaar inhoud blijven geven aan het begrip verbinding’
Rotterdam Centraal Station verwoordt hun toekomstvisie als volgt: ‘Sociale cohesie is key. In tijden van polarisatie moeten we met elkaar inhoud blijven geven aan het begrip verbinding. Als ov-hub brengen wij mensen van nature samen en zorgen we letterlijk voor verbinding tot ver buiten de grenzen van de stad. Maar ook figuurlijk door een ontmoetingsplek te zijn.’ Daarnaast wil het station op het eventplein en in haar pop-up stores gezichtsbepalende stadsmakers structureel de kans bieden hun talent en inzicht met een groot publiek te delen.
Het Maritiem Museum wil de dialoog en kennis over thema’s als energietransitie en klimaatverandering stimuleren en een podium bieden aan innovatieve ontwikkelingen en denkers in de maritieme wereld.
Al met al blijkt uit alle ambitieuze plannen: de merkpartners dromen groot en willen met elkaar en dé Rotterdammers met volle kracht vooruit. Hun motto ‘Geen woorden, maar daden’
Geïnterviewden
Aan dit artikel werkten mee:
Achtergrond informatie
Eind 2014 sloten Havenbedrijf Rotterdam, Erasmus Universiteit Rotterdam, Rotterdam Partners en Gemeente Rotterdam een merkalliantie, met het doel collectief verder te bouwen aan het internationale imago van Rotterdam en daarbij Rotterdam. Make it Happen. als merkbelofte uit te dragen.
De partners vonden dat Rotterdam zich sterker moest positioneren en een eenduidiger verhaal moest vertellen over waar de stad voor staat en gaat, zodat hoogopgeleiden, bedrijven, bezoekers en inwoners aangetrokken of behouden worden. Destijds een unieke en vooruitstrevende samenwerking.
Daarna zijn ook Erasmus MC, Rotterdam Festivals en Rotterdam Topsport toegetreden als alliantiepartners. De gezamenlijke aanpak bleek succesvol en trok vele andere Rotterdamse organisaties aan. Inmiddels werken we met veertig Rotterdamse partners onder de noemer Rotterdam. Make it Happen. aan het merk Rotterdam met onze gezamenlijke ambitie.
Onze ambitie is om Rotterdam zowel internationaal, nationaal en lokaal verder te versterken als een stad met een krachtige reputatie en herkenbare mentaliteit. We streven naar een gezamenlijk merkverhaal, uitgedragen door onze merkpartners, dat bijdraagt aan de groei van ons bereik. Tegelijkertijd willen we een hecht netwerk creëren dat kansen biedt waarin Rotterdamse merken en mensen intensief samenwerken en elkaar inspireren. Zo wordt Rotterdam gezien als dé plek voor internationale frontrunners om hun dromen waar te maken.