Sta jij er weleens bij stil wat jij nou eigenlijk tankt bij het bezinestation? Midden in de Rotterdamse haven staat Europa’s grootste bioraffinaderij. Alco Energy Rotterdam zet maïs om in de brandstof bio-ethanol in een productieproces dat geen afval oplevert. De CO₂ die vrijkomt gaat naar de kassen in het Westland en de overgebleven maïspulp is geschikt als veevoer. “We willen de meest duurzame bioraffinaderij van Europa worden. Misschien wel van de wereld. Rotterdam is hiervoor logistiek gezien de ideale plek voor ons.”Ethanol is het resultaat van een vergistings- en distillatieproces van bepaalde gewassen. Bij Alco Energy – een doorstart van Abengoa – gebruiken ze hiervoor maïs van veevoederkwaliteit. De suikers in maïs worden omgezet in bijna pure alcohol. En die laat zich dan weer goed mengen met benzine. In Europese wetgeving is bepaald dat in 2020 minimaal tien procent van de brandstof voor de transportsector uit hernieuwbare energiebronnen moet komen om daarmee de broeikasgasuitstoot van het verkeer te verlagen. In het verlengde daarvan zijn Nederlandse tankstations sinds afgelopen oktober verplicht om zo’n tien procent bio-ethanol bij te mengen in de Euro95 benzine. “Wie Euro95 tankt bij de benzinepomp, ziet daar E10 bijstaan. Dat slaat op de tien procent toegevoegde bio-ethanol”, zegt Robine Koning, plant manager van Alco Energy Rotterdam. In vergelijking met benzine is de broeikasgasuitstoot van ethanol fors lager. In het geval van Alco bijna 95 procent.
Veeteelt
Tuinbouwsector
“We willen de meest duurzame bioraffinaderij van Europa worden. Misschien wel van de wereld. Rotterdam is hiervoor logistiek gezien de ideale plek voor ons.” – Robine Koning, Alco Energy Rotterdam.
Vervoersstromen
Mediabank voor dit verhaal
Er zijn geen items gevonden