Normaliter maakt Victor’s Wedding Design aan de Goudsesingel 75 tot 80 bruidsjurken per jaar. Maar geen stel dat in deze tijd gaat trouwen. Vanwege Corona is tachtig procent van de bestellingen afgezegd. Van de een op de andere dag zaten Victor van Westering en zijn collega’s duimen te draaien. “Het voelde als eerste kerstdag maar dan heel lang en zonder kalkoen.” Gelukkig heeft Victor van zijn moeder geleerd gewoon te beginnen, hoe somber het allemaal ook lijkt. Monter: “Dus maken we nu mondkapjes.”
Van bruidsjurken naar mondkapjes. Hoe dan?
“Mijn collega Janneke bracht me op het idee. Ze had al een paar keer gezegd dat ze zich onveilig voelde in de metro naar haar werk. Op enig moment viel het kwartje. Ik ben van simpel en taktak, dus met één pennenstreek heb ik een schetsje gemaakt van een mondkapje. Ik maakte een proefje, zij het tweede proefje en toen hebben we het als do-it-yourself op Facebook gegooid. Als een geste naar heel Nederland.”
Het idee was dat mensen het mondkapje zelf zouden maken, maar opeens kwamen er bestellingen.
“Klopt. Eerst particulieren die zeiden: ‘Ik kan niet naaien, kun je er één voor mij maken?’ Mijn eerste reactie was: ‘Daar ga ik niet aan beginnen. Ik maak bruidsjurken. Wat een gekkigheid’. Maar even later dacht ik: ‘Why not, ik moet toch mijn brood verdienen’ en ben ik snel naar de groothandel gegaan voor stofjes.”
En toen kwam het verhaal in het AD en liep het storm.
“Een klant van mij, voor wie ik 35 jaar geleden een bruidsjurk heb gemaakt, zag het schetsje op Facebook. Zij heeft haar collega’s van het AD getipt. Na het artikel in de krant stroomden de orders binnen. Inmiddels hebben we de mondkapjes als tweede product toegevoegd op ons website en werken we ons Coronalazarus. Goed verhaal hè.”
“Dit had ik nooit verwacht”
Waarom maak je mondkapjes voor burgers en niet voor de mensen in de zorg?
“Even voor de duidelijkheid: Wij maken statement-mondkapjes, geen professionele mondkapjes. In onze mondkapjes zit geen speciaal filter. Onze mondkapje zijn er vooral om te laten zien: ‘Ik neem mezelf en mijn medemens serieus. Ik neem mijn verantwoordelijkheid. Als ik kuch of nies doe ik dat in mijn eigen gezicht, niet in dat van jou.’ Voor mondkapjes voor de zorg wordt gezorgd. Maar burgers konden nergens heen. Nu wel.”
Wat is het effect als je zo’n statement-mondkapje draagt?
“Ik heb het getest in de supermarkt. Ben eerst gaan winkelen zonder mondkapje en twee uur later met. Dat is een enorm verschil. Mensen schrikken van je, een beetje zoals wanneer ze Sinterklaas zien: ze vallen even stil. En dan lopen ze met een grote boog om je heen. Het werkt dus.”
Wie bestellen die mondkapjes?
Particulieren ouder dan 50 jaar en tot mijn verrassing ook bedrijven. We maken nu bijvoorbeeld mondkapjes voor de beveiligers van FORS. Die beveiligen veel zorginstellingen en laten met die mondkapjes zien dat ze ook dit aspect van veiligheid serieus nemen. En ik krijg orders van kapsalons en nagelstudio’s. Die zeggen: ‘Ik heb ze nu niet nodig, maar voor straks vind ik het leuk om mondkapjes met mijn eigen logo te hebben’. We zijn nu bezig daarvoor een samenwerking aan te gaan met Dido Bedrukking op de Nieuwe Binnenweg. Wij adviseren dan de klant over print en ontwerp en maken de basismondkapjes en Dido kan ze daarna bedrukken.”
Bizar hoe zich dit ontwikkelt.
“Ja hè. Dit had ik nooit verwacht. Heel tof. Als dit zou doorgaat komt dat droomeiland in Tahiti toch nog binnen handbereik, haha. Nee hoor, ik ben al helemaal blij als ik straks weer buiten een stapel pannenkoeken kan eten.”