De Rotterdamse haven is de toegangspoort tot een Europese markt van zo’n 500 miljoen consumenten. Jaarlijks komt er 9 miljoen ton vers- en vriesproducten binnen en wordt er 15 miljoen ton geëxporteerd. Rotterdam is daarmee na Amerika de grootste exporteur van verse producten in de wereld.
In de haven worden goederen bovendien niet alleen vervoerd, maar ook verwerkt. Denk bijvoorbeeld aan het laten rijpen van fruit dat onrijp binnenkomt en het beheersen van de bederfelijkheid waardoor we het jaar rond over bijna alle producten kunnen beschikken. De Rotterdamse haven speelt dus een sleutelrol bij de verspreiding van groenten, fruit, vlees en vis en andere gekoelde en gevroren producten over de hele wereld.
Tijdens de World Expo in Milaan presenteert Rotterdam zich onder andere als koploper in de wereld op het gebied van kennis en innovatie in de foodsector. Speciaal voor de Expo heeft het Havenbedrijf Rotterdam een 360 virtual reality experience ontwikkeld. De film over de foodsector en de rol die de haven van Rotterdam hierin speelt is daar nog tot oktober te zien met een 3D-bril en sinds kort is ook een 2D-versie te zien op YouTube.
We zien in deze film niet alleen de binnenkomende containerschepen, de containeroperatie op de ECT terminal en het distributiecentrum van The Greenery, maar ook de kassen van Koppert-Cress, luchtopnames van het Westland en uiteindelijk de locaties waar het voedsel gekocht en geconsumeerd wordt, zoals de Markthal & FG Foodlabs.
De kijker beleeft in 360°-beeld de stappen die gekoelde en gevroren producten in Rotterdam afleggen en ziet zo met eigen ogen, waarom de haven van Rotterdam zo’n vooraanstaande rol speelt bij de verspreiden van verse producten wereldwijd.