Met de campagne Nobody zetten Rotterdamse modeprofessionals hun werk in de spotlights. De boodschap? Support your locals, ook in de mode!
Met een feestelijke happening werd november vorig jaar de nieuwe modebroedplek De Wasserij geopend. Vier maanden lang bruiste het in het pand aan de Sint Agathastraat in Noord, tot half maart alles stilviel. Modestyliste Bernadette van Wijlen, modefotografen Julie Vielvoije en Iris Tempelaar en schoenontwerper Jolanda van Eijk gingen niet bij de pakken neerzitten. Om het werk van hun mede-residents en zichzelf zichtbaar te maken, schoten zij de campagne Nobody. Mode zonder lichamen, in de lege straten van Rotterdam.
Hoe kwamen jullie als residents van De Wasserij op het idee om naar buiten te treden met een gezamenlijke campagne?
Bernadette van Wijlen: ‘Ik zat op 12 maart middenin een modeshoot voor een campagne van een klant, toen ik een berichtje kreeg: de fitting die voor de volgende dag gepland stond, ging niet door. Die avond opende ik mijn mailbox: de ene annulering na de andere. Vanaf dat moment is mijn werk volledig stilgevallen. Logisch, want modestylist is, net als kapper, een contactberoep. Julie en Iris, de modefotografen met wie ik mijn studio deel, zagen hun opdrachten eveneens verdampen. Onze klanten, commerciële modebedrijven, zijn door de crisis hard geraakt. Ook ontwerpers in De Wasserij hebben het moeilijk. We dachten: hoe kunnen we elkaar helpen? Toen ontstond het idee om een campagne op te zetten, waarin we ons werk zichtbaar maken. Om mensen eraan te herinneren dat wij er zijn.’
Hoe hebben jullie dat aangepakt?
‘We hebben van elke deelnemende ontwerper een kledingstuk of accessoire uitgekozen, dat zijn of haar werk representeert. Met al die items zijn we de stad ingegaan. Op de plekken waar het normaal het drukst is, de hotspots van Rotterdam, hebben we die stukken op een statief geplaatst en gefotografeerd. De beelden laten zien dat het dagelijks leven stilligt, maar dat de creativiteit in de stad springlevend is. Dat is iets wat ik heel sterk voel: ik hou van mijn werk, ik wil mooie dingen maken, dóór!’
Jullie hebben de beelden verspreid via social media. Op welk effect hoop je?
‘De campagne is bedoeld om onze zichtbaarheid te vergroten. Het zou natuurlijk helemaal mooi zijn als deze ook tot aankopen leidt. Alle producten op de foto’s zijn te koop. Wie de kortingscode Nobody2020 gebruikt, krijgt een mooie korting of een gratis accessoire bij zijn aankoop. Zoals een mondkapje van Berend Brus of een bijpassend opberghoesje van Kukka. Ik hoop dat de campagne de Rotterdammers herinnert aan de mogelijkheid lokaal te shoppen.’
Hoe is de sfeer in De Wasserij?
‘Heel goed. Het gebouw is ruim opgezet, dus de meeste residents kunnen doorwerken vanuit hun eigen studio. Het helpt enorm om in tijden als deze omringd te zijn door positieve, inspirerende mensen, die er allemaal iets van proberen te maken. We zitten in hetzelfde schuitje, dat is een heel ander gevoel dan als je in je eentje zit.’
Als je geen werk hebt, kan de huur van een studioruimte een onoverkomelijke kostenpost zijn.
‘Ja. Maar SKAR (de stichting die de werkruimtes in De Wasserij verhuurt, red.) is ons tegemoet gekomen met een geweldig voorstel: je kunt één maand huur terugverdienen, voor jezelf of voor een ander, door mee te helpen klussen aan verschillende panden. Mijn studiogenoten en ik gaan dat doen, en hebben ons al ingeschreven voor schilderwerk.’
Hoe zie je de toekomst?
‘Op zich ben ik positief, hoor! Ik heb altijd gevochten om daar te komen waar ik nu ben. De verwachting is dat onze sector pas in september weer een beetje wat kan doen. Ik zal het moeten uitzingen tot die tijd en heb er vertrouwen in dat dat gaat lukken.’
Kun je hulp gebruiken?
‘Ik zou liever gisteren dan vandaag weer aan het werk gaan, omdat ik nergens zo blij van wordt als van mooie dingen maken. Dat geldt ook voor Julie Vielvoije, Iris Tempelaar, Jolanda van Eijk en alle andere residents in De Wasserij. Dus wie een mooi idee heeft en onze creativiteit kan gebruiken, neem vooral contact met ons op via De Wasserij!
Tekst: Elsbeth Grievink
Foto’s: Julie Vielvoije & Iris Tempelaar
Styling: Bernadette van Wijlen