Maasvlakte Plaza ligt dichtbij de hoofdweg. De megagrote parkeerplaats biedt een bewaakte voorziening waar truckchauffeurs kunnen overnachten en met elkaar kunnen praten. De truckchauffeur hoeft niet om te rijden en hij beschikt over alle basisvoorzieningen voor zichzelf en de truck. Douchen, eten en drinken of indien nodig direct langs een bandenonderhoud- en tankstation rijden. Alles is perfect geregeld. Kortom, het is een veilige overnachtingsplek voor de chauffeur én zijn lading in Rotterdam. Maasvlakte Plaza onderbouwt de overtuiging van een van de onderzoeken van SmartPort*, namelijk Truck Platoonen: het rijden van vrachtwagens in een peloton vanuit Maasvlakte 2 naar het achterland. SmartPort stimuleert en financiert wetenschappelijk onderzoek voor en door bedrijven in de Rotterdamse Haven. Voor de innovaties van morgen, hebben de bedrijven de juiste wetenschappelijke kennis nodig, zo ook bij Truck Platoonen.

Nieuwe modaliteit

Truck Platoonen houdt in dat trucks in één of meer pelotons van drie of vijf vrachtwagens achter elkaar rijden, een nieuwe modaliteit. Een trein op de weg. Dit heeft zo zijn voordelen. Omdat de chauffeurs dicht op elkaar rijden, scheelt dit circa tien procent brandstof én dus CO2-emissie. Ze rijden dicht achter elkaar soepeler door het verkeer. Dit zorgt voor een betere doorstroming op de snelweg. En truck platoonen is veiliger, want het menselijk falen is er grotendeels uitgehaald. Routineklussen zoals in de rijstrook blijven en de juiste snelheid/afstand houden worden automatisch geregeld. Dit heeft als extra voordeel dat de rijtijdenwet verruimd kan worden. Truckchauffeurs kunnen vaker rusten wanneer ze willen en niet alleen als de tachograaf het aangeeft. Alles bij elkaar levert truck platoonen zomaar een besparing op van ongeveer € 5.000 per truck per jaar.

Schaalgrootte

Technisch is het mogelijk om trucks in een treintje te laten rijden. Nu gaat het om schaalgrootte. Er moet een kastje ingebouwd worden en zo’n kastje is duur. Daarom wil SmartPort in 2020 minimaal honderd truckpelotons per dag over de A15 laten rijden, bestaande uit minimaal driehonderd vrachtauto’s en zeshonderd containers. Dan haal je de kosten eruit. Behalve schaalgrootte is een matching app een belangrijke voorwaarde. Hiermee kunnen chauffeurs logistieke gegevens met elkaar uitwisselen en met elkaar afspreken om samen op te rijden. Een digitale toepassing die gerealiseerd kan worden met beschikbare data. Maasvlakte Plaza is dus ideaal voor een chauffeur om te ‘matchen’ voor Truck Platooning. Want waar kun je als chauffeur idealer ‘daten’ dan daar waar 400 collega’s hun truck parkeren? Je wisselt gegevens uit via de app, je tankt en rijdt gezamenlijk weg. Dat is zo Make It Happen!
* SmartPort is een samenwerkingsverband van het Havenbedrijf Rotterdam, Deltalinqs, Gemeente Rotterdam, TNO, Deltares, Erasmus Universiteit en Technische Universiteit Delft. Middels het inspireren, initiëren en het vormen van allianties stimuleert en financiert SmartPort wetenschappelijk onderzoek voor en door de bedrijven in de Rotterdamse haven in samenwerking met kennisinstituten.

Havenbedrijf Rotterdam

Mijn selectie