Scholieren weten te interesseren voor de circulaire economie, hoe doe je dat? Afval kennen ze allemaal, maar dat je het ook als grondstof kunt gebruiken door anders te produceren weten ze vaak niet. Tijd om twee Rotterdamse experts bij elkaar te brengen: Het Wetenschapsknooppunt van de Erasmus Universiteit geeft onder het motto ‘Science meets You’ colleges cadeau aan de stad. In maart kwamen 125 scholieren uit de onderbouw van het voortgezet onderwijs uit de Rotterdamse regio naar BlueCity om alles te leren over de wereld achter Rotterdamse schimmels. Transitiewetenschapper Derk Loorbach gaf ze een college over circulaire economie.
De ondernemers in
BlueCity streven naar een afvalloze keten van productie en consumptie en willen bijdragen aan bewustwording en een mentaliteits- en gedragsverandering. En waar kun je beter daarmee beginnen dan in het onderwijs? De Erasmus Universiteit wil meer met duurzaamheid aan de slag op het gebied van bedrijfsvoering, onderwijs en onderzoek, in samenwerking met partners. BlueCity is dan een voor de hand liggende partij om deze samenwerking mee aan te gaan: een bruisende circulaire mini-stad vol duurzame start-ups bij ons om de hoek.
De circulaire economie
Het Wetenschapsknooppunt van de Erasmus Universiteit Rotterdam brengt sinds 2010 wetenschap naar de klas bij duizenden kinderen en dus nu ook naar
BlueCity. Op deze manier komen kinderen op een leuke en toegankelijke manier in contact met de wetenschappelijke praktijk. Ze leren onderzoeksvaardigheden en ontwikkelen van een onderzoekende houding. Deze keer ging het over hoe in de circulaire economie afval wordt omgezet naar een waardevolle grondstof, en vooral ook waarom dat steeds belangrijker wordt in de huidige samenleving.
Tijdens het college van Derk Loorbach kregen de kinderen gedegen kennis over afval, de lineaire en circulaire economie. ‘Ik heb het verhaal niet makkelijker gemaakt dan het is, en dat pakte goed uit. De scholieren stelden goede vragen’. Loorbach gaat in op het verschil tussen het huidige lineaire systeem en het circulaire systeem. De leerlingen leren dat het belangrijk is om de kringlopen te sluiten, en hoe dat in BlueCity gebeurt. Ze brengen de lineaire systeem van een zelf gekozen product in kaart. Ook onderzoeksvaardigheden zoals kritisch nadenken zitten in het lespakket verweven. Een van de opdrachten is daarom ook: trek in twijfel hoe een lineair productieproces wordt ingericht door te bedenken hoe een product nu al gauw wordt afgedankt als afval, en probeer te bedenken hoe dat anders kan. Loorbach haalt de voorbeelden voor de leerlingen uit de eigen leefomgeving; ‘Denk eens na over de elektrische auto, vliegen en geen vlees eten, en hoe zie je dat in de toekomst?
[caption id="attachment_23820" align="alignleft" width="800"]
Leerlingen leren dat het belangrijk is om de kringlopen te sluiten, en hoe dat in BlueCity gebeurt.[/caption]
Dus het leeft?!
Tijdens de rondleiding door Blue City maken de kinderen kennis met de producten die gemaakt zijn van afval, zoals een stuk fruitleer. De tourgids Nienke Binnendijk, business developer bij BlueCity legt uit hoe die circulaire ondernemingen tot stand komen: ‘De makers van fruitleer zijn een paar jaar geleden ooit gaan experimenteren met mango’s. Dat kunnen jullie ook doen met allerlei fruitsoorten!’
Bij de workshop steken de studenten hun handen uit de mouwen: ze hebben zelf een biologisch afbreekbaar prikbord of bloempot gemaakt met behulp van schimmels. De leerlingen zijn nieuwsgierig en stellen kritische vragen: “Hoe lang duurt het voordat een product is afgebroken?” Waar is dit voor het eerst gedaan? En: als je de desinfecterende spray afveegt met een doekje, is het dan niet weer geïnfecteerd?”
Al met al gaan ruim honderd scholieren een ervaring rijker naar huis. Op die bijzondere plek in het oude Tropicana aan de Maas ontdekten ze de wereld achter schimmels: een beetje vies, maar wel erg interessant… Deze ervaring wordt kort samengevat in een alomvattende vraag van een van de scholieren: “Dus het leeft!?”