Het is misschien wel de vraag die door toeristen in Rotterdam het meest wordt gesteld: ‘Waar kan ik de Markthal vinden?’ In vijf jaar tijd is de Markthal een ware toeristentrekker en gezichtsbepalend icoon geworden. Op 1 oktober bestond de Markthal vijf jaar. In die tijd heeft het al meer dan 38,5 miljoen bezoekers getrokken, wat neerkomt op zo’n 150.000 bezoekers per week. Onverwachts “Eigenlijk niet” stelt Jan Knikker van architectenbureau MVRDV dat de Markthal heeft ontworpen.. "Toen de bouw boven het maaiveld uitstak kwam er binnen Rotterdam een grote interesse op, ik zag telkens mensen naast de bouwplaats staan, terwijl er nog maar weinig te zien was. Ik dacht toen ‘dit gebouw wordt bekender dan wij als architectenbureau’ en dacht dat we er iets mee moesten doen."

STAD ALS INSPIRATIEBRON

Jan Knikker is partner en studio director voor Strategy & Development bij MVRDV. Het architectenbureau Maas, Van Rijs en De Vries, kortweg MVRDV startte in 1991 in Rotterdam. Naast het feit dat de aanwezigheid van Rem Koolhaas en zijn bureau OMA belangrijk was voor de architecten om een bureau in Rotterdam te starten, was Rotterdam als stad toen ook al een inspiratiebron. Jan: ‘’Al wandelend door de stad komen architecten op ideeën. Rotterdam is een stad met een heel duidelijk, eigen en herkenbaar grid, waar we inmiddels heel wat projecten hebben.’’ [caption id="attachment_29830" align="aligncenter" width="2000"]De markthal in Rotterdam centrum. Foto: Ossip van Duivenbode Foto: Ossip van Duivenbode[/caption] Een deel van deze projecten heeft MVRDV te danken aan de naamsbekendheid die zij hebben verworven door het ontwerp van de Markthal. Het Rotterdamse icoon heeft er zelfs voor gezorgd dat MVRDV als bureau qua omvang is verviervoudigd! ‘’Toen de Markthal in 2014 werd opgeleverd stonden de sterren goed, de economie trok weer aan, door de opening met koningin Máxima kregen wij enorm veel pers en het werd in de hele wereld gezien dat gebouwen zoals de Markthal technisch en financieel haalbaar zijn. Dat leverde ons veel nieuw werk op. Intern spreken wij van het ‘Markthal-effect’.‘’ [caption id="attachment_29832" align="aligncenter" width="2000"]Jan Knikker van MVRDV. Foto: Allard van der Hoek Jan Knikker van MVRDV. Foto: Allard van der Hoek[/caption] Ook Christie van der Linden, Marketing & Communicatie Manager spreekt van het Markthal-effect. “De Markthal is nog altijd actueel. Het is niet alleen het prachtige gebouw, maar ook het kunstwerk ‘De Hoorn Des Overvloeds’ van Arno Coenen & Iris Roskam met het wauw-effect en de ondernemers die bezoekers weten te binden met hun lekkere producten. Een foodhotspot in Rotterdam, bekend over de hele wereld.‘’

SAMENWERKING

Om publiciteit rondom de Markthal te genereren paste MVRDV de leus: ‘alleen ga je sneller, samen kom je verder toe’. Jan: ‘’Als een nog redelijk klein architectenbureau met beperkte middelen was het voor ons duidelijk dat we het beste konden samenwerken met Rotterdam Partners, de gemeente Rotterdam, Corio en uiteraard Provast werd een kernteam voor pers en publiciteit gevormd, waar de rest van het bouwteam ook nog bij aansloot. Samen hebben we in perfect teamwerk een fantastische organisatie opgezet. In de eerste weken hebben we rond de 800 artikelen verzameld, die de Markthal zowel binnen Rotterdam, als op landelijk en internationaal blijvend bekend hebben gemaakt.’’ [caption id="attachment_29829" align="alignnone" width="2000"]Foto: Ossip van Duivenbode Foto: Ossip van Duivenbode[/caption]

SPANNEND HOUTEN HUWELIJK

Dit alles zorgde ervoor dat de Markthal de clickbait van Rotterdam werd. Jan: ‘’Het lekkere hapje dat toeristen aantrok die dan niet op een lelijke website terecht kwamen, maar in een levendige stad die zichzelf jarenlang bijna ongemerkt had vernieuwd. Ze kwamen op de hal af en zagen dat de rest van Rotterdam net zo interessant is, voor velen was dat een grote verrassing.‘’ Voor Christie zijn Rotterdam en de Markthal ook sterk met elkaar verbonden. ‘’Een spannend houten huwelijk, want er is altijd wel een mening over de Markthal. Iedereen kijkt mee. Een huwelijk is hard werken en ook dat gebeurt in de Markthal, niet lullen maar poetsen! De can-do mentaliteit. Make It Happen.’’

NIEUW ICOON: HET DEPOT

Op dit moment wordt er hard gewerkt aan een volgend Rotterdamse icoon dat wederom ontworpen is door MVRDV; Depot Boijmans Van Beuningen. Behalve dat het bureau weer dezelfde samenwerkingspartners opzoekt, zoals de Gemeente Rotterdam en Rotterdam Partners, is dit keer alles anders, doordat het gebouw simpelweg zo anders is. ‘’Het is een kluis waar 151.000 kunstobjecten worden opgeborgen, dat maakt alleen de toegang al een uitdaging. Wat denk ik voor veel Rotterdammers nog een heel fijne verrassing zal zijn, is het gratis toegankelijke dak van waaruit een prachtig uitzicht over de binnenstad te zien is en waarmee een stuk park dat beneden weggenomen is weer wordt teruggegeven. Momenteel worden voor die daktuin 75 berken speciaal gekweekt. Net als de Markthal heeft Rotterdam met het Depot ook weer een primeur. Waar de Markthal de eerste combinatie van wonen en markt was, krijgt de stad nu het eerste haast volledig toegankelijke kunstdepot in de wereld. 95 procent van het gebouw is open voor publiek. ‘’ Rotterdam, een stad vol architectonische primeurs. Waar de vraag over niet al te lange tijd wellicht zal zijn ‘Mevrouw, waar kan ik de Markthal en het Depot Boijmans Van Beuningen vinden?’.

Gebruikt in deze showcase.

Mijn selectie