16 december 2019 introduceerde de RET samen met opdrachtgever Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en de gemeente Rotterdam 55 volledig elektrische bussen. In 2030 is de gehele busvloot van de RET, in lijn met de landelijke afspraken en de afspraken met de MRDH, uitstootvrij. De 55 bussen doen niet alleen Rotterdam aan, maar ook Schiedam en Vlaardingen, allemaal op routes waar luchtkwaliteit een aandachtspunt is. RET.nl Met de introductie van de bussen bespaart de RET jaarlijks meer dan een miljoen liter diesel en ruim 4 duizend ton CO2. Reizigers gaan erop vooruit door meer comfort en de omgeving door minder geluid en uitstoot.

Maatschappelijke verantwoordelijkheid

Met de introductie van de nieuwe bussen neemt de RET zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid. De busvloot waarmee de RET tot dit moment reed, zit tegen het einde van zijn levensduur. De RET heeft begin 2020 in totaal 198 oudere dieselbussen. Naast de 55 ZEbussen zijn er ook 103 nieuwe dieselhybride bussen en 40 nieuwe dieselbussen de weg op gegaan. Deze zijn respectievelijk tot 40 en 10-20 procent zuiniger dan de oudere dieselmodellen. In 2021 komen er nog 50 zero emissiebussen bij, in 2024 weer 50 en in 2029 de laatste 110.

Uitstootvrij rijden

De RET kiest bewust voor een geleidelijke overgang naar uitstootvrij rijden, omdat de techniek zich razendsnel ontwikkelt. Denk aan een grotere opslagcapaciteit van accu’s en een grotere actieradius. Daarnaast kunnen hogere productievolumes een positief effect op de inkoopprijs hebben. Tot slot spreidt de RET de investering omdat de overgang naar ZE ook een organisatorische operatie is: buschauffeurs en monteurs die getraind moeten worden, aanpassingen in de openbare ruimte voor de laadinfrastructuur en rekening houden met tussentijds laden bij het inplannen van de diensten.
Headerfoto: Rick Keus

RET

De RET streeft naar perfect georganiseerd en uitgevoerd openbaar vervoer met de hoogste kwaliteit voor de inwoner en bezoeker van Rotterdam en omgeving.

Mijn selectie