De kans is groot dat Rotterdam op de Olympische en de Paralympische Spelen van 2020 hofleverancier is voor Team NL. Maar liefst 50 sporters zijn in de race om zich voor Tokyo te kwalificeren of hebben dat inmiddels al gedaan. Met de campagne ‘010 op weg naar Tokyo’ laat Rotterdam zien dat het achter de sporters staat om komende zomer hun Olympische droom waar te maken. Op initiatief van Rotterdam Topsport slaan allerlei partijen de handen ineen voor financiële én praktische hulp. Rotterdam Make It Happen, ook als het om Olympische dromen en medailles gaat!
‘010 op weg naar Tokyo’
Om net die extra steun in de rug te geven, heeft Rotterdam Topsport – samen met enkele sponsorpartners – een campagne opgezet: ‘010 op weg naar Tokyo’. De start was in de zomer van 2019, tijdens het Ondernemersontbijt in de Burgerzaal van het stadhuis aan de Coolsingel. Voor het toepasselijke bedrag van 2020 euro kan een bedrijf partner worden van ‘010 op weg naar Tokyo’. Dat wordt gesymboliseerd door de aanschaf van een goed gevulde ‘Official Partner Box 2020’. Daarmee wordt de onderneming gekoppeld aan een van de vijftig sporters die deze zomer eremetaal hopen te winnen op de Spelen.
In Tokyo moet het gaan gebeuren
Judoka Marhinde Verkerk (1985) is een van de vijftig topsporters die droomt van deelname aan Tokyo 2020 – en meer! Ze is een van de vier ‘Heroes’ van Rotterdam Topsport: de sportambassadeurs van de stad, die inspireren door hun sterke motivatie en bereidheid om te innoveren en grenzen te verleggen, die er alles voor over hebben om op het hoogste podium te komen. Waarmee ze ook symbool staan voor de waarden van Rotterdam Make It Happen.
Verkerk knokt om voor de derde keer mee te mogen doen aan de Olympische Spelen. Ze draait al twaalf jaar mee met de wereldtop en won zowat alles. Alleen een Olympische medaille ontbreekt nog. Dus in Tokyo moet het gaan gebeuren. Alleen… in de Brabantse Guusje Steenhuis heeft Nederland nog een sterke kandidaat in de gewichtsklasse tot 78 kilo en er is maar één plek. De Judobond beslist na het EK in mei. Zelf schat Verkerk haar kansen in op fifty-fifty.
[caption id="attachment_34276" align="aligncenter" width="800"]
Judoka Marhinde Verkerk[/caption]
“Alles is hier voorhanden”
In 2009 werd de Rotterdamse in haar eigen stad, in een afgeladen en euforisch Ahoy, wereldkampioen. Verkerk is Rotterdam trouw gebleven. “Dit is mijn thuishaven en we worden als sporters goed gefaciliteerd.” Ze traint bij Topjudo Rotterdam (van Chris de Korte) in Hoogvliet en sinds een nare schouderblessure zwemt Verkerk wekelijks in Zwemcentrum Rotterdam, het in 2018 geopende wedstrijdbad (50 meter) bij Zuidplein.“Alles is hier voorhanden. Van de krachttraining, waar ik op de fiets heen kan, tot de fysieke verzorging: sportmassage en fysiotherapie. Ik heb hier alles, het is gewoon goed geregeld.”
Er wordt met de sporters meegedacht, vertelt ze, zodat die optimaal kunnen presteren. Ook op andere vlakken. Als voorbeeld noemt ze de ondersteuning op het gebied van social media. In het kader van de campagne ‘010 op weg naar Tokyo’ kunnen de topsporters bij Rotterdam Topsport en RauwCC, een van de sponsorpartners, terecht voor coaching en adviezen hoe ze Facebook, Twitter, LinkedIn en Instagram kunnen inzetten voor hun PR en carrière – ook nadat ze met topsport zijn gestopt. Via ‘010 op weg naar Tokyo’ is Verkerk gekoppeld aan de Nederlandse vestiging van Tsubaki, een grote producent van industriële kettingen. “Een Japans bedrijf. Ze kozen bewust voor mij en voor judo, omdat dat van origine een Japanse sport is en de Spelen straks in Japan plaatsvinden. Hartstikke leuk. Bij de kennismaking merkte ik hoe enthousiast de mensen van Tsubaki zijn. Als ik naar Tokyo ga, komen ze kijken.”
Meeleven met prestaties
Een ander bedrijf dat ‘010 op weg naar Tokyo’ van harte ondersteunt, is Adminibel. Het administratiekantoor koos voor de sponsorbox van honkballer Kevin Kelly. De pitcher van Curaçao Neptunus speelt al tien jaar voor het Nederlands Koninkrijksteam. Honkbal keert in 2020 voor het eerst sinds 2008 terug op de Olympische Spelen. Kelly wil daar per se bij zijn. In april moet deelname in de wacht worden gesleept, op het Olympisch Kwalificatie Toernooi in Taiwan. Adminibel-directeur Micol Uittenbogaard-Caarls leeft volop mee met Kelly en het nationale team: “Je volgt de wedstrijden toch met nog meer interesse en spanning als iemand meedoet die je kent. Doordat hij nu volop in voorbereiding is op de kwalificatie, hebben we elkaar nog niet ontmoet, maar we hebben regelmatig contact. Vooral via WhatsApp.”
[caption id="attachment_34277" align="aligncenter" width="800"]
Honkballer Kevin Kelly.[/caption]
Uitblinken en opvallen
“Wij kozen voor Kevin Kelly, omdat we al een poosje bij Neptunus komen. We wilden graag een sporter die ergens in uitblinkt en opvalt. In zijn geval is dat door zijn rol als pitcher – die bepaalt het spel, je bent de held of de schlemiel – en doordat Kevin heel veel snelheid in zijn ballen weet te krijgen.” Adminibel is al langer actief als sponsor in de Rotterdamse sportwereld. “Eerst Sparta en Excelsior, maar we vonden voetbal erg groot en massaal. Daarom zijn we enige tijd terug overgestapt naar Zeeuw & Zeeuw Feyenoord Basketbal en doen we mee aan ‘010 op weg naar Tokyo’. Dat is persoonlijker. Je helpt echt een individuele sporter om zijn droom na te streven.”
Trots
Vooraf heeft Rotterdam Topsport geïnventariseerd waar sporters behoefte aan hebben in aanloop naar de Spelen. “Toen bleek dat er van alles speelt: vervoersproblemen, verblijfskosten, aanschaf van kleding, het omgaan met social media, extra trainingen…”, vertelt Fred van Duijvenbode van Rotterdam Topsport. “Via de actie met de sponsorboxen helpen bedrijven financieel, maar door ons netwerk in te schakelen kunnen we de sporters ook met heel veel praktische zaken en producten ondersteunen.” Het enthousiasme is groot, merkt Van Duijvenbode. Er zijn nog maar enkele boxen beschikbaar. “Het is mooi om te zien hoe het leeft en hoe de verbinding tot stand komt tussen bedrijven en ‘hun’ sporter. Wij treden daarbij op als bemiddelaar. Door de verkoop van de boxen, door het contact te leggen tussen het bedrijf en de sporter en door ook daarna met raad en daad te helpen.” “Ze hebben al snel een klik. Je ziet ook de trots: bij het bedrijf, doordat zij verbonden zijn met zo’n goede sporter en met hem of haar optrekken richting Japan, en bij de sporter die erkenning en waardering ervaart.”
Dat de hele stad achter de sporters staat – niet alleen de bedrijven maar ook de inwoners – wordt de komende maanden steeds zichtbaarder. In de aanloop naar Tokyo komen door heel Rotterdam afbeeldingen van de sporters te hangen: posters, billboards en street art. Steun de Rotterdamse sporters, lees hun verhalen en dromen en volg hun verrichtingen op
www.010opwegnaartokyo.nl en via #010naarTokyo.
Headerfoto: Judoka Marhinde Verkerk
[video width="1920" height="1080" mp4="https://rotterdammakeithappen.nl/app/uploads/2020/02/Rotterdam-Topsport-010-op-weg-naar-Tokyo-algemeen-subs.mp4"][/video]