It’s not the moves that make the movement. Denk er even over na, en je snapt waar HipHopHuis in Rotterdam voor staat. In dit culturele powerhouse komen dans, muziek, street art en spoken word samen, maar draait het vooral om het uitdragen van de waardes van de hiphopcultuur.

In het Central District zit sinds 2012 het HipHopHuis met een creatieve energie die je vrijwel nergens anders in de stad tegenkomt. Die energie is bijna tastbaar tijdens het dagelijkse programma dat een lokale insteek is van de internationale hiphopwereld. Er worden workshops gegeven in een tiental dansstijlen van Afro tot Freestyle, je kunt een eigen track in elkaar zetten onder leiding van een producer, of deelnemen aan battles, talkshows en andere events.

HIPHOP (BE)LEVEN

Aruna Vermeulen was een van de oprichters van het HipHopHuis in 2002 en staat nog altijd aan het roer. Ze vat het eigene van de organisatie samen: ‘We zetten hiphop in als motor voor positieve verandering. Voor een individu, voor onze community, voor de stad.’

Dat zegt ook danser en programmacoördinator Leal van Herwaarden. ‘Jongeren komen vaak bij ons binnen met het idee: we leren een baby scratch of een baby freeze, maar komen erachter dat het HipHopHuis ze veel meer brengt. Onze community is immersive: wij léven hip hop. Het is hip hop-eigen dat je iets origineels toevoegt en niet alleen neemt – of het nou om dans, muziek, street art of spoken word gaat. Als je ook iets brengt, voel je snel dat je echt ergens deel van uitmaakt.’ Aruna vult aan: ‘Juist omdat je wordt uitgedaagd iets authentieks bij te dragen, moet je gaan nadenken over wie je bent en wat je drijft. Het is soms spannend, die zelfstudie, maar als je eenmaal een drempel over bent is het een onuitputtelijke bron.’

Foto: HipHopHuis

THE ROSES THAT GREW FROM THE CONCRETE

Voor Aruna en Leal is het logisch dat een plek als het HipHopHuis juist in Rotterdam is ontstaan. ‘Doordat hier zoveel verschillende gemeenschappen samenleven heb je een unieke vibe. Iedereen neemt iets van zijn achtergrond mee – vooral de invloed van de Kaapverdiaanse cultuur, die zie je nergens anders,’ zegt Leal. Aruna: ‘Hiphop is herkenbaar voor mensen met een migratieachtergrond – dat is hier de norm. Men voelt zich hier thuis, je wordt gezien en erkend.’

Danser Leal geeft een persoonlijk voorbeeld: “Ik ben opgegroeid in Spangen, destijds een no-go zone in de ogen van de rest van het land. Binnen hiphop wordt daar een twist aan gegeven: je bent trots op de ‘hood waar je vandaan komt. Hiphop gaf me zelfvertrouwen. Diezelfde kids uit achterstandsbuurten zijn nu de succesverhalen van het land. Kijk naar een dansgroep als the Pigeons, of een muziekgroep als Broederliefde. Ze zijn “the roses that grew from the concrete”, om met Tupac Shakur te spreken.’

HET ZIT HIER IN HET WATER

Veel artiesten die actief zijn in het HipHopHuis zijn inmiddels landelijk én internationaal. Dansgroep The Pigeons breekt internationaal door, Gil the Grid is met zijn Amenti Collective een pionier in zijn aanpak en holistische visie, en Kevin ‘Paradox’ Oelen is bezig met een eigen tour in Azië. Producer Rass King is tegenwoordig vaker in de VS dan in Rotterdam. Toch wil Aruna wil de rol van het HipHopHuis niet overschatten. ‘De culture was hier altijd al; dankzij groepen als All Star Breakers en Bad Boyz was Rotterdam in de jaren ’80 en ‘90 al bekend in heel Nederland. Wij leiden de passie in goede banen, maar het talent zit hier in het water.’

GOUD IN HANDEN

Aruna en Leal vinden dat de stad trotser mag zijn op de hiphopcommunity. Leal: ‘Kijk naar wat de mix van verschillende etniciteiten brengt, in plaats van je te richten op waar het schuurt. Steeds vaker komen bedrijven naar ons toe omdat ze van ons willen leren, omdat ze erkennen dat een diverse organisatie op lange termijn succesvoller is. Met zijn jonge, diverse bevolking heeft Rotterdam goud in handen.’

Foto: HipHopHuis

Headerfoto: HipHopHuis

logo Rotterdam Partners

Rotterdam Partners

Meer van/over deze partner
Mijn selectie