Hand in hand kameraden, dat is het motto als het om Rotterdamse iconen gaat. Het Havenbedrijf Rotterdam en Diergaarde Blijdorp, beiden Rotterdam Make It Happen merkpartners, zijn daar een voorbeeld van. De anderhalf miljoen bezoekers die Blijdorp jaarlijks trekt merken er niet veel van, maar de haven speelt een belangrijke rol in de diergaarde.

De Oceaniumboot

Een bekend voorbeeld van de samenwerking tussen het Havenbedrijf en Blijdorp is de Oceaniumboot. Het schip, ook wel de Haaibaai genoemd, is in 2001 door het Havenbedrijf aan Blijdorp geschonken en zorgt er voor dat de vissen in het oceanium in echt zeewater kunnen zwemmen. Randolph Streng, technisch medewerker van de diergaarde: ‘Twee keer per maand varen we met de Haaibaai richting de Maasvlakte. Daar halen we 300.000 liter ballastwater per keer op bij schepen van Maersk die via de Atlantische Oceaan naar Amerika zijn gevaren.’

Radarsystemen

Naast het schip schonk het Havenbedrijf in 2014 ook twee nieuwe radars voor de Haaibaai. Randolph: ‘Zonder radar is het, bijvoorbeeld als het mistig is, bijna onmogelijk om te varen. Toen de vorige radar zo’n vijf jaar geleden aan het einde van zijn levensduur was, was het dan ook essentieel om er voor te zorgen dat ons schip in de vaart kon blijven. Het Havenbedrijf heeft dit mogelijk gemaakt door twee radars te schenken. Een werd direct geïnstalleerd, de ander werd als reserve bewaard. Tot de dag van vandaag maken we nog steeds gebruik van de radars, waardoor de dieren in het oceanium nog altijd kunnen genieten van schoon zeewater.’

Plastic soep

Waar de dieren in het oceanium kunnen genieten van schoon zeewater, is dat voor wilde dieren helaas niet vanzelfsprekend. Zo komt er door menselijk toedoen dagelijks tien zwembaden vol plastic in zee terecht. Roderik Koenis, educatief medewerker bij Blijdorp: ‘Ik hoef niemand uit te leggen dat dit ontzettend slecht is voor de dieren in zee. Dieren kunnen in rommel verstrikt raken of eten het op. Zo kan je in de expositie ‘ZOO veel plastic’ zien dat een boterhamzakje in het water en een kwal bijna niet te onderscheiden zijn.’ Het plastic valt ook uiteen in heel veel piepkleine stukjes die in het zeewater zweven; dat wordt plastic soep genoemd. Die kleine plasticdeeltjes komen via de voedselketen ook in ons eigen eten terecht. De expositie heeft als doel om mensen bewust te maken van het probleem van de plastic soep. Dat wordt onder andere gedaan door een educatief spel. ‘In het spel wordt op een interactieve manier de kennis van de bezoekers op het gebied van oceaanvervuiling getest. Bezoekers schrikken vaak hoe weinig ze weten van de plastic soep. Het spel draagt daardoor bij aan het uiteindelijke doel; natuurbehoud. Want als we het leven in zee willen behouden dan zullen we er voor moeten zorgen dat er geen plastic meer in de zee belandt. Bijna niemand doet dit expres, juist daarom is bewustwording zo belangrijk.’

Nog vele jaren

Zonder een bijdrage van het Havenbedrijf had ‘ZOO veel plastic’ en het interactieve spel niet mogelijk geweest. Erik Zevenbergen, directeur van Diergaarde Blijdorp is het Havenbedrijf dan ook zeer erkentelijk. ‘Het is goed om te zien dat twee Rotterdamse iconen elkaar versterken. Of het nu gaat om een financiële bijdrage voor de expositie en het spel of om een bijdrage in natura zoals de Haaibaai en de radarsystemen, op het Havenbedrijf kunnen we rekenen. Hierdoor zijn de haven en Blijdorp sterk met elkaar verbonden. We hopen dan ook dat deze samenwerking nog vele jaren mag duren.’

Havenbedrijf Rotterdam

Mijn selectie