Na een grondige renovatie zijn de autotunnels van de Maastunnel weer zo goed als nieuw. Voor veel Rotterdammers is de monumentale tunnel zo veel meer dan een verbinding tussen Noord en Zuid. Dat blijkt wel uit de vele ‘odes’ in beeld en tekst die zij instuurden ter ere van de feestelijke heropening op 5 oktober. 

Foto: De ingang van de Maastunnel in oude tijden
De ingang van de Maastunnel in oude tijden

‘De oude dame’ wordt de Maastunnel ook wel liefkozend genoemd. Het rijksmonument is dan weliswaar 77 jaar oud, maar nog lang niet versleten. Dankzij een flinke opknapbeurt van twee jaar kan de tunnel weer heel wat jaren mee en kunnen weer vele Rotterdammers  dagelijks ‘de Maas onderdoor’. Dat wil zeggen met hun auto of bus(je), want de fiets- en voetgangerstunnel is eind 2019 aan de beurt en gaat dan een (klein) jaar dicht.

Foto: zo kennen veel fietsers de Maastunnel
Zo kennen veel fietsers de Maastunnel

Op 5 oktober – als de tunnel al even in gebruik is en zeker is dat alles werkt – geven we de tunnel officieel terug aan de stad. Een feestelijke (zater)dag met uiteenlopende sportieve, muzikale en culturele activiteiten voor jong en oud van ‘s ochtends vroeg tot in de avond. Bekijk hier het programma voor 5 oktober.

VEEL MEER DAN EEN TUNNEL

De Maastunnel is voor veel Rotterdammers veel meer dan een verbinding tussen Noord en Zuid. Bij velen roept de tunnel warme herinneringen op. Want wie ging er niet ooit met de fiets, brommer of met de auto naar werk, huis, Feyenoord, Ahoy of een avondje uit? De tunnel is een onmisbaar deel van het leven in de stad. Dat blijkt ook wel uit de vele inzendingen die de projectorganisatie van de Maastunnel-renovatie ontving op de oproep om ‘Odes aan de Maastunnel’ in te sturen. Met fraaie anekdotes, gedichten en foto’s.

‘LOEIHARD ZONDER GEFLITST TE WORDEN’

Debora Fernald bracht middels een spoken word een ode aan de Maastunnel. Hieronder een fragment daaruit: ‘Dit is voor de mensen uit de tijd dat Twix nog Raider, M&M’s nog Treets en Cif nog Jif was. De tijd dat een corrigerende tik nog niet verboden en de milieuzone nog niet bedacht was. De tijd dat je loeihard door de Maastunnel kon scheuren, zonder geflitst te worden. Dat ging in die tijd gewoon niet gebeuren. Ik weet nog goed, met mijn pa, ma en zus van zuid naar noord rijden, effe naar de stad en weer terug van noord naar zuid. Dat waren nog ‘ns tijden, daar keek je echt naar uit.’ Lees hier de volledige ode van Debora Fernald.

‘SHAGGIE DRAAIEN OP DE ROLTRAP’

Een van de andere fraaie odes aan de tunnel is die van Hans Grootenhuijs, oud-archivaris van het Vrije Volk en het Rotterdams Dagblad. Hij beschrijft daarin onder meer zijn vele ritjes door de fietstunnel. Met ook het dagelijkse ritueel van eventjes stilstaan op de stijle houten roltrappen.  Die dagelijkse gang door de fietstunnel gaf ook ruimte voor beschouwing in het zogenoemde ‘roltrapmoment’. Een moment in de wachtstand op de roltrap voor zo’n 50 seconden. Wat mij altijd bijzonder trof in dat roltrapmoment is dat veel stoere kerels met de fiets of brommer onder de arm precies binnen dat moment hun shaggie konden draaien, vakmanschap is meesterschap! Sommige gezichten ging ik herkennen en heb ik vele jaren zien passeren. Aardig, wij waren op vakantie in Slovenië in 1985 en ergens op een mooie berglocatie zag ik een bekend gezicht, kon het door de andere context niet thuisbrengen, later besefte ik dat het een van de trouwe passanten was op de roltrappen van de Maastunnel. Lees hier het het verhaal van Hans Grootenhuijs.

Foto: De bekende steile roltrap in de fietsbuis van de Maastunnel
De bekende steile roltrap in de fietsbuis van de Maastunnel

Bekijk alle odes aan de Maastunnel hier.

TUNNEL OF LOVE

Foto: de 'tunnel of love'
De ‘tunnel of love’

De diepgewortelde liefde voor de Maastunnel bleek ook in februari 2019. De 77e verjaardag van de tunnel werd opgeluisterd door een bijzonder kunstproject. Door blacklight aangelicht, vormden 35.000 fluorescerende hartvormige stickers een oogverblindend visueel spektakel in de 580 meter lange tunnel. De belangstelling was zo overweldigend dat meer dan 17.500 mensen de Tunnel of Love bezochten. Duizenden mensen deelden hun foto’s en video’s op sociale media (#onzetunneloflove) en bijna iedereen kwam lachend uit de Maastunnel.

 

Weetjes over de Maastunnel

  • Op 15 juni 1937 gaf burgemeester Droogleever Fortuyn het startsein voor de bouw.
  • Een feestelijke opening stond gepland voor 1941. Maar door de Duitse bezetting werd de tunnel op 14 februari 1942 in alle stilte voor het publiek opengesteld.
  • Het is de eerste gezonken tunnel ter wereld met een rechthoekig dwarsprofiel.
  • De Maastunnel is de oudste afgezonken tunnel van Nederland en omvat vier buizen: twee voor auto’s, een voor fietsers en een voor voetgangers.
  • Dagelijks rijden er zo’n 60.000 voertuigen door de tunnel. Op drukke dagen zelfs 100.000.
  • In 1998 schreef de Rotterdamse band The Amazing Stroopwafels een lied over de Maastunnel. In de clip die bij het nummer hoort is historisch beeldmateriaal te zien.
  • De renovatie van de autotunnels was nodig omdat in 2011 is geconstateerd dat het beton door de jaren heen is aangetast. Daarnaast moet de tunnel voldoen aan de nieuwe Wet Tunnelveiligheid.
  • De aanpak van de fiets- en voetgangerstunnel start in december 2019. Deze tunnels zijn dan ruim 7 maanden volledig afgesloten. En de voetgangerstunnel daarna nog 4 maanden. Er vaart die gehele periode een veerpont tussen Noord en Zuid.
Gemeente Rotterdam logo

Gemeente Rotterdam

Meer van/over deze partner
Mijn selectie